Mer Tough Viking…

Nu är det ett par dagar sedan jag sprang Tough Viking. Går fortfarande som på små rosa moln av lycka. Jag vill ha mer… mycket mer ocr.

Vi har inte kommit igång med träningen än dock. Dels hade vi sagt att vi skulle ta och vila en vecka och dels dras vi med lite småskador. Träningskompisen har en skadad ljumske och skinnflådda händer att pyssla om och jag, min klant, som faktiskt tog mig igenom hela loppet utan att skada mig, lyckades klämma vänsterfoten i ytterdörren hemma dagen efter loppet. Det är så himla typiskt! Vet inte riktigt hur illa det är, finns risk att lilltån är bruten. Jag kan inte gå ordentligt, stödja på foten eller belasta den. Jag grämer mig över detta men det är inte så mycket att göra åt saken. Nu börjar det dock rycka i träningsnerven igen så imorgon kör jag igång med den träning jag kan.

Ofixad och skadad fot…

Tough Viking 2018 – Listan

Lättaste hindret – att hoppa över elden, det var bara att hålla andan och hoppa.

Det mest förvånande – mega monkeybar. Jag blev väldigt förvånad över hur lätt det gick i mega monkeybar. Detta var ett av de hinder som jag kände mig osäker på om jag skulle klara av. Det hade jag inte behövt. Träningen det senaste året har verkligen gett resultat och jag formligen flög fram i monkeybar.

Tough Viking

Det svåraste hindret – väggen. Jag hade inte klarat väggen utan den hjälp jag fick. Det var inga problem att nå repet och sedan dra sig uppåt, men just den där lilla övergången mellan repet och rampen kändes totalt omöjlig i år.

Tough Viking

Det jobbigaste hindret – repet. Repet på loppet var tjockare än de rep som jag har tränat på. Låstekniken med benen blev därför svårare att utföra och även greppet i händerna blev tuffare. Detta hinder var det enda hinder där mjölksyran gjorde sig riktigt påmind (vi tog det rätt lugnt mellan hindren denna gång) och för en millisekund dök en tanke upp på att ge upp… men den sköt jag undan fortare än kvickt! Jag tog mig hela vägen upp och hade full kontroll på vägen ner (man vill inte komma upp och sedan tappa kontrollen och rasa ner).

Bättre lycka nästa gång hindret – plates. Jag visste redan innan loppet att detta hinder skulle jag inte klara av. Jag har testat det på Extremfabriken och har inte lyckats hitta den rätta tekniken. Jag upplever att mina långa armar och ben ställer till det. Jag hade ändå bestämt mig för att testa att prova det. Det gick faktiskt bättre än jag trodde, men jag klarade det inte hela vägen. Efter två försök gav jag upp. Det var på detta hinder som min träningskompis flådde upp sina händer… hon är envisare än jag och prövade hindret 5-6 gånger. Det resulterade i trasiga händer.

Tough Viking

”Jag älskar det!” hindret – jag kan inte välja ut bara ett faktiskt! Jag älskar alla hinder som känns riktigt tuffa. Speciellt om jag klarar av dem :-)!

Det läskigaste hindret – 10 000 volt helt klart! Grejen är att jag var inte speciellt rädd för detta hinder innan loppet, men nu efteråt vet jag inte om jag kommer kunna springa igenom det nästa gång vi kör. Jag åkte på en riktig brain reboost och det var faktiskt obehaglig. Inte just då som sagt var, men nu efteråt… ju mer jag tänker på det, desto läskigare blir det!

Tough Viking
När jag vaknar upp ur min brain reboost och försöker förstå vad som hänt…

Det roligaste med loppet – det allra roligaste med Tough Viking har faktiskt varit att förbereda sig för det. 2 år av hård träning och att sedan få ett kvitto på att träningen har gett resultat. Jag kände mig riktigt stark under hela loppet! Det är utmaningen och ovissheten som lockar mig… ska jag lyckas eller inte?

Nu har vi dock nya mål satta framför oss. Vilka det är får du veta så småningom.

 

Tough Viking 2018 – sammanfattning

Nu är det gjort! Jag har nått ett stort mål och genomfört Tough Viking 2018! Det känns fantastiskt och jag kommer kunna leva på minnen från detta under resten av året.

Hur var det då? Jo, det var precis så roligt och jobbigt som jag hade tänkt mig. Jag är oerhört stolt över att jag som 40-årig 3-barns mamma faktiskt klarade alla hinder utom ett. Detta innebar också att jag nådde mitt huvudmål… att klara rampen/väggen, repet och monkeybar. Känns så jäkla härligt!

Bjuder här på en bildkavalkad från loppet!

Tough Viking 2018
Började dagen med en stadig frukost
Tough Viking 2018
Två mycket nervösa damer på Stockholms Stadio innan loppet!
Tough Viking 2018
Flög fram i Monkeybar

Tough Viking 2018

Tough Viking 2018

Tough Viking 2018
Vi hade självklart tid för lite posering mitt i loppet.
Tough Viking 2018
Höga nät…
Tough Viking 2018
… och kalla isbad!

Tough Viking 2018Tough Viking 2018

Tough Viking 2018
Sönderfläkta händer pysslas om av ambulanspersonal
Tough Viking 2018
10 000 volt i skallen…brain reboost
Tough Viking 2018
Ren och skär lycka över att ha överlevt 10 000 volt…
Tough Viking 2018
Klättrade hela vägen upp, men har tyvärr ingen bild på det.
Tough Viking 2018
Väggen i all sin prakt!

Tough Viking 2018

Tough Viking 2018
Lyckan som infinner sig när båda är uppe!
Tough Viking 2018
Vi tog oss igenom!

 

Ibland måste man prioritera om

prioritera om

Vi har haft en helt fantastisk helg här hemma. Strålande sol och värme hela helgen. Sånt gör mig riktigt glad, eller rättare sagt… det kan göra mig riktigt glad. Det kan också ge mig ångest och göra mig stressad.

Anledningen till detta är att nu när våren och sommaren är i antågande så får jag så mycket mer att göra. Barnens och min (jag är fotbollstränare för ett flicklag) fotbollssäsong drar igång på allvar och vi får minst dubbelt så mycket att göra här hemma nu när trädgården också sätter fart. Jag får helt plötsligt mycket mer på min att göra-lista och det stressar mig. Jag priotoriterar mitt jobb och min träning högt året runt, men nu när solen och värmen kommer så vill jag inte sitta inne. Jag behöver komma ut för att må bra.

I helgen när det var sådär fint ute så borde jag ha suttit inne och jobbat men jag valde att prioritera ner det och istället gå ut och fixa med trädgården. Det var så skräpigt och stökigt i vår trädgård och det retade mig varje gång jag var ute, speciellt när jag hade varit iväg och kom hem och möttes av alla måsten som jag borde ta tag i i trädgården.

På grund av detta så valde jag också att börja med att fixa i ordning på framsidan som ju är det första man ser när man kommer hem. Jag rensade ogräs, blåste bort löv, krattade gräs, samlade ihop nedfallna grenar och klippte ner blommorna. Det är så himla skönt nu är det är gjort! Det ger mig energi till att orka ta tag i jobb och träning som vanligt.

prioritera om
Än så länge ser rabatterna inte mycket ut för världen.

prioritera om

prioritera om
Snart väller här över av jättedaggkåpa och rosor.
prioritera om
Tulpanerna är på gång!

Ibland måste man göra så, ändra om i sina prioriteringar. Speciellt om det är något som hänger över en och irriterar. Lika bra att ta tag i det och få det gjort!

Nu när det mesta är gjort ute så kan jag fortsätta med trädgårdsfixet mer som små pauser under min jobbdag. Jobbet har flyttat upp på priolistan igen… halleluja!

 

Så kan du mäta dina framgångar på bästa sätt

För att kunna fira dina framgångar måste du mäta dina framgångar under resans gång. Detta kan självklart göras på massor av olika sätt beroende på vad det är för mål du jobbar mot. Här får du tips på sätt som du kan använda dig av.

9 tips på hur du kan mäta dina framgångar

  1. För dagbok – en sådan enkel sak som att göra små anteckningar om hur du mår, känner dig eller vad du har gjort under dagen är ett toppensätt att mäta hur det går.Mät dina framgångar
  2. Samla in data – detta är nog det allra viktigaste för att du ska kunna följa dina framgångar. Att samla in data kan handa om att regelbundet mäta sin kropp, väga sig, spara kvitton vid inköp, anteckna ner träningsresultat mm. Det finns hur mycket data som helst som du kan samla in!
  3. För statistik över din data – att bara samla in data räcker såklart inte! Du måste göra något med det också. Att sammanställa din data i enkel excelfil är inte svårt och du får svart på vitt hur det går.
  4. Gör ett diagram – att göra ett diagram av statistiken är riktigt kul! Dina framgångar blir ännu tydligare på detta sätt!mät dina framgångar
  5. Ta före- och efterbilder – det finns nog inget effektivare än att ta en förebild och sedan jämföra den med efterbilden. Det gäller inte bara när det kommer till att t ex gå ner i vikt utan kan också användas om du har som mål att rensa eller inreda ditt hem.
  6. Avsätt tid för uppföljning – jag rekommenderar dig att gå igenom dina resultat 1g/vecka. Ha gärna en uppföljningsdag, t ex fredag varje vecka, där du begrundar dina resultat och utvärderar vad som gått bra och vad du istället kan göra annorlunda nästa vecka.mät dina framgångar
  7. Jämför med tidigare resultat – detta är speciellt effektivt om du jobbar mot ett trängningsmål. Var noggrann med att skriva ner vad du klarade av på ditt första träningspass mot ditt mål och stanna ibland upp, t ex 1g/kvartal, och backa bandet och gör samma pass en gång till, med samma vikter som du hade första gången. Du kommer garanterat märka skillnad och det är oerhört motiverande!
  8. Sätt upp delmål på vägen – att nå delmål på vägen mot sitt stora mål är också ett sätt att mäta sina framgångar.mät dina framgångar
  9. Förtydliga dina delmål – hitta på ett sätt att tydligt markera när ett delmål är nått.

Nu är det bara för dig att bestämma vilket sätt som funkar bäst för dig och dina mål! Självklart går det bra att kombinera flera av dem.

Månadens tema MAJ – Fira dina framgångar

Månadens tema maj

Maj är lite av en favoritmånad för mig! Inte blir den mindre rolig av månadens tema,”Fira dina framgångar”, heller!

Att jag har valt just detta tema för maj beror dels på att jag i maj kommer nå ett stort mål och dels att lilla jag faktiskt fyller 40 år. Det är väl värt att fira ordentligt, eller vad tycker ni?

Mitt stora mål

Jag tror inte att ni har missat att jag den 12 maj kommer att springa Tough Viking för första gången i mitt liv! Har ni mot förmodan missat det så kan ni läsa mer om det här och här.

Det är en stor grej att nå ett mål! Jag har jobbat hårt för denna dag i ca 1,5 år. Så många sena kvällar på gymmet, muskelvärk, blod, svett och tårar… ja, att det känns stort att denna dag snart är kommen är en underdrift! Jag ser dock väldigt mycket fram emot det och jag har redan fjärilar i magen. Tankar som vad ska jag ha på mig under loppet, i vilken ordning kommer hindren, kommer jag klara armgången, florerar i mitt huvud hela dagarna. Jag är spänd av förväntan!

Hur ska jag fira när mitt mål är nått?

Jag hade planerat att fira med en resa till varmare breddgrader men tyvärr så blev det inställt då min träningskompis inte kunde hänga med. Nu vet jag faktiskt inte hur jag ska fira mitt mål… så kan jag inte ha det! Jag måste verkligen fundera ut något som jag vill göra. Längtan efter att få resa iväg är fortfarande stor så jag ska se över om jag inte kan lösa det på något sätt. Kanske jag och dottern kan resa istället.

palmblad mot himmel

Fyller 40 år i maj!

Ja, det är sant! Jag blir 40 i år. Det känns konstigt på något sätt, men jag välkomnar det! Sedan min cancer 2009 har jag slutat ta livet för givet och jag är sååååå tacksam över att jag fortfarande är kvar och blir äldre.

kvinna håller i present

Dock tycker jag att det känns och syns på kroppen att jag blir äldre nu, mycket mer än vad det gjorde när jag till exempel blev 30. Rynkorna är där, jag kan inte äta skräpmat utan att det syns på kroppen längre, det tar längre tid för kroppen att svara på träning osv… kort och gott så får man ingenting gratis längre! Tur för mig att jag gillar att träna och äta bra!

Ja, som du ser så finns det mycket att fira i maj för mig! Det är också en tid att sätta nya spännande mål då ett stort mål uppnås (om jag mot förmodan inte skulle ta och bli sjuk just den dagen loppet ska springas).

Jag hoppas att du under maj kommer hitta inspiration här på bloggen till att ta tag i dina framgångar och fira dem du med!