Veckans tisdagspepp – en vän


Den senaste veckan har jag varit lite ofokuserad. Det har bland annat resulterat i få blogginlägg. Jag tror att det beror på att julförberedelserna har tagit mycket tid.

Nu är det i alla fall redan dags för veckans tisdagspepp, veckorna flyger verkligen fram.

Ni håller säkert med mig när jag säger att ett riktigt bra sätt att hitta tillbaka till sitt fokus och känna motivation igen är att träffa en vän! Att träffas över en fika eller ta en promenad och prata om allt som faller en in ger massor av energi. Vem vet vilka idéer som dyker upp!

Ibland handlar det också om att man bara måste få prata av sig om allt som känns tungt och jobbigt. Lite som att gå till en terapeut. Det gör underverk! Se dock till att det är en vän som ger dig energi och inte en som tar den allra sista energi du har!

Så känner du att idag är en ofokuserad tråkdag så kan det vara den perfekta dagen för att ringa och bestämma träff med en vän! Själv har jag en träningsdate med en vän ikväll…det ser jag verkligen fram emot!

 

Thanksgivingfirande och livslärdomar

Igår var familjen iväg och firade Thanksgiving för första gången någonsin. Det var en riktigt härlig upplevelse! En massa god mat, trevliga människor och mysig stämning.

Innan vi åkte så knorrade dottern om att hon inte kände några och att hon hellre ville vara hemma. Det är inte helt lätt det där med att gå på fest med människor man inte känner. Jag har länge, ända fram till för ett par år sedan, känt likadant. Nu däremot tycker jag att det är bland det bästa som finns att träffa nya människor och få ta del av deras livshistorier. Det ger mig så mycket energi! Med det sagt så är jag långt ifrån någon mingelexpert… det behöver jag träna mer på!

Dottern hängde i alla fall med. Jag tycker det är viktigt att mina barn inte slipper undan med att göra sådant som de inte är helt bekväma med. Jag tänker att de kanske lär sig något om de står emot sin första impuls att stanna hemma. För vad händer annars när hon är vuxen och det blir lite jobbigt… ja, risken är stor att hon fortsätter smita undan. Vi är många vuxna som gör på detta sätt, vi sitter hellre hemma i tryggheten än ger oss ut och upptäcker alla möjligheter där ute. Av rädsla, av bekvämlighet eller på grund av andra inlärda mönster under uppväxten.

Thanksgivingmiddagen var i alla fall supermysig! Till och med dottern kom igång till slut. Jag glömde dock helt bort att ta kort!
Efter middagen så spelade vi brädspel. Jag älskar att spela spel, det är verkligen underskattat. Gör det tyvärr inte så ofta längre, men det kanske kan bli ändring på det. Vi hoppas i alla fall på att vi får komma tillbaka och fira Thanksgiving även nästa år!

Nu är det dags för söndagsprepp och allt som hör det till! Har en hel del att göra idag!

 

 

Vårt tacksamhetsprojekt börjar gå mot sitt slut

Här rullar dagarna på i sakta mak… nej, nu ljög jag, det är full rulle härhemma! Det är snart december och jag har varken storstädat, tagit fram julpyntet från vinden eller börjat göra julkort med barnen. För en peson som gillar att vara förberedd, och som älskar julen, så är det lite jobbigt, men, men, jag hoppas på att jag hinner fixa ikapp i helgen.

Kommer ni ihåg att jag ska göra en upplevelsekalender till barnen i år? Ni kan läsa mer om det här. Jag har allt jag behöver för att pyssla ihop den, jag har bara inte hunnit att just pyssla ihop den ännu. Jag tror dock att det kommer bli jättebra! Känner mig sjukt nöjd med idén i alla fall… hoppas bara att det går hem hos barnen också!

Vårt tacksamhetprojekt flyter också på bra här hemma. Det är inte längre någon som ifrågasätter varför vi gör det när vi sitter runt matbordet. Inte ens 14-åringen!
En sak som verkligen har fascinerat mig är att barnen i stort sätt aldrig säger att de är tacksamma för saker de har eller har fått, även om det har hänt någon gång. Nej, de nämner nästan alltid att de är tacksamma för något som de har gjort eller något som någon annan har gjort för dem. Den insikten är jätteskön eftersom jag därför tror att upplevelsekalendern kommer bli jättebra plus att jag under nästa år kommer ta tag i att rensa ut i vårt hem. Det ger mig en bekräftelse på att alla dessa saker vi har inte är nödvändiga! Det finns andra saker här i livet som är mycket viktigare!

Imorgon lördag är det dags för peaken på vårt tacksamhetsprojekt då vi åker till vänner (de med amerikanskt påbrå) och firar Thanksgiving. Det har vi aldrig gjort förut så det ska bli jättespännande. Ser fram emot att få äta traditionell amerikansk Thanksgiving-mat!

 

 

Veckans Tisdagspepp – musik

När jag är riktigt nere, eller grinig, sur eller trött, ja, då tar jag till mitt allra bästa peppknep! Jag går ut på en lång promenad, helt själv, med en inspirerande musiklista i öronen!

Listan jag lyssnar på är full av låtar som höjer mitt humör. Det är en salig blandning av musikstilar på den, hårdrock, hiphop, pop, mm, mm. Det enda jag har gått på när jag valde ut låtar till min lista var vad de gav mig för första intryck. Jag ville ha en lista full med motivationshöjande musik. Ni vet sådana där låtar som skapar magi i kroppen! Låtar som får en att känna sig skitbra och det bara spritter i benen av danslust! Sådana låtar är min lista full av!

Jag blir alltid, alltid, alltid på bättre humör med denna musik i mina öron, speciellt om jag är ute och promenerar. Ibland tar det 10 minuter, ibland en timme… men piggare, gladare och mer motiverad är jag alltid när jag kommer hem igen!

Denna musiklista gör också så att jag känner mig bra och stark, den ger mig lite jävlaranamma och gör så att jag orkar ta tag i nya utmaningar!

Om du inte redan har skapat en sådan här motivationshöjande musiklista så råder jag dig verkligen till att ta dig tid till att göra det! Det är magiskt!

 

Söndagsprepp i vanlig ordning


Nu börjar denna helg gå mot sitt slut. Jag har fått mycket gjort i vanlig ordning. Försökte ta lite sovmorgon både på lördagen och söndagen men det är inte riktigt min melodi. Jag blir så slö av att ligga och dra mig i sängen, tycker att det känns som att jag slösar bort halva dagen.

På söndagar har jag vad jag kallar söndagsprepp. Man kan säga att jag helt enkelt förbereder veckan som kommer. Jag delar in det i 8 olika kategorier:

  1. Städning – jag, och resten av familjen, städar av hemma så att det är hyfsat rent och fräscht inför den kommande veckan. Det ändrar sig snabbt och blir stökigt igen, antagligen redan imorgon, men det känns som att vi allihopa blir lite effektivare när det är ordning och reda hemma.
  2. Tvätten – på söndagar tar jag igen allt i tvättväg som jag tappat under veckan. Ibland är det inte så mycket att göra. Ibland, som idag, är det hur mycket som helst som ska tvättas, vikas och hängas. Tycker det är så skönt att det finns rena underkläder, strumpor och kläder att sätta på sig när den nya veckan börjar.
  3. Ärenden – i regel är det på söndagar som vi åker och handlar om det är något som måste införskaffas, t ex vinterstövlar, presenter eller något annat. Jag vet inte hur det är med er men jag hinner aldrig göra sådant i veckorna.
  4. Storhandling – det här är nog det viktigaste av allt! Hela vecka blir knasig om vi inte storhandlar och ser till så att allt finns hemma inför de stundande middagarna. Det ska mycket till för att jag ska hoppa över det!
  5. Dagjobb – jag kallar mitt vanliga jobb för dagjobb. På söndagar har jag en timmes planering där jag går igenom de olika aktiviteterna vi ska göra under veckan och förbereder det jag behöver för att allt ska vara i fas. Har jag administrativt arbete som ligger på hög så försöker jag hinna med det också.
  6. Kvällsjobb – min dröm om ett eget företag kallar jag än så länge för mitt kvällsjobb. Det stämmer ju inte riktigt för jag jobbar med detta även på mornarna och på helgerna. Jag försöker göra så mycket jag bara hinner på helgerna utan att för den sakens skull göra avkall på allt det andra. Jag älskar att jobba med detta och sätter mig gärna direkt på morgonen innan alla har vaknat.
  7. Träning – jag tränar både lördag och söndag. Passar liksom på när jag är ledig.
  8. Planering –  tillsammans går familjen igenom veckan som kommer och uppdaterar planeringstavlan. Vi bestämmer vem som hämtar, lämnar, skjutsar, läser veckobrev och allt sådant där som hör vardagen till.

Jag får ofta sällskap av min 5-åring när jag planerar. Han vill ju göra sin egen planering såklart! På bilden nedan har även storebror blivit nyfiken och håller oss sällskap!


Jag är en vän av ordning och struktur och vi är åtminstone två i familjen som verkligen behöver det för att fungera optimalt. För en del kanske det kan tyckas stelt att ha det på detta viset, vi är alla olika, men för oss passar det alldeles utmärkt. Söndag kväll brukar vi avrunda med en mysig familjemiddag där vi alla samlas! Vi kör fortfarande vårt tacksamhetsprojekt och det är något alldeles speciellt med att samlas runt ett matbord och prata om vad vi är tacksamma för. Kanske fortsätter vi med detta även efter novembers slut!

Finns det en formel för framgång?


Om man vill nå sina mål så måste man vara produktiv! Det går inte att sätta upp ett mål och sedan inte göra något för att nå det… eller ja, det går väl men du lär ju inte nå ditt mål.

Att vara produktiv innebär inte bara att du fyller på ditt schema med en massa saker att göra utan det handlar också om att du fyller på det med rätt saker, effektivitet kallas det för.

Parallellt med produktivitet så är också kontinuitet avgörande för om du kommer lyckas nå dina mål eller inte. Det räcker inte med att du gör rätt saker under en dag, en vecka eller en månad utan du måste fortsätta, fortsätta och fortsätta. Du måste tänka långsiktigt!

Det är här återhämtningen kommer in. Det finns igen som orkar prestera på max dag ut och dag in! Det kanske fungerar under en tid men helt plötsligt så orkar du inte mer, du lägger av…frivilligt eller ofrivilligt. Man måste hitta en balans mellan produktivitet och återhämtning för att kunna hålla i kontinuiteten.

Man skulle kunna säga att framgångens formel är följande:

(produktivitet + effektivitet)+återhämtning = kontinuitet 

 

I regel är vi mycket ”duktigare” på att pressa oss till att prestera än att se till att vi återhämtar oss så vi får en balans och orkar i längden.

Så vad gör man då för att få balans mellan produktivitet och återhämtning? Precis som att vi planerar in vad vi ska göra/prestera under till exempel veckan som kommer så tycker jag att vi ska planera in återhämtning. Det kan räcka med att ha en inplanerad ”pausdag” där du inte har några som helst krav på dig själv att prestera, eller kanske en återkommande aktivitet som ger dig återhämtning, som till exempel yoga eller meditation.

Personligen har jag inte inplanerade pauser just nu utan jag tar dem när jag känner att jag behöver. En risk med detta är att jag trots signaler på att jag behöver vila fortsätter att pusha mig själv och att pauserna kommer in i ett för sent läge. En annan risk är att jag helt plötsligt är i behov av en paus men kan inte ge mig det för att jag har en deadline att arbeta mot just då.

Det allra bästa tror jag är planerade pauser i kombination med spontana mikropauser när kropp och knopp behöver det. Här hittar du mitt tidigare inlägg med tips på hur du kan återhämta dig i höst.

Vad tror du? Hur gör du för att få balans mellan produktivitet och återhämtning?

 

Veckas tisdagspepp – en god bok

Många är vi som älskar böcker av olika slag… så också jag! Om jag känner mig nere, har ett problem jag måste lösa eller kanske bara behöver inspiration, ja då lovar jag att det finns ett bok för det!

På mitt hemmakontor har jag en alldeles egen bokhylla med böcker som antingen inspirerar eller underhåller mig, eller både och. Den är full med böcker om träning, kost, personlig utveckling, mental träning, yoga, familjeliv och barn och så deckare som jag inte kan vara utan när jag behöver rensa min hjärna.

Så om du behöver pepp idag så råder jag dig till att leta fram just den bok som kan ge dig det! Kanske har du den hemma redan, kanske den måste köpas eller kanske du hittar den på biblioteket. En sak är i alla fall säker… den finns där ute och väntar på dig, jag lovar!

Boktips – ”Rik på riktigt, en värdefull vardag är möjlig”

Tycker det är dags för ett boktips igen. Man kan inte få för många boktips om du frågar mig!

För ett par år sedan kom jag över boken ”Rik på riktigt, en värdefull vardag är möjlig” skriven av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson. Jag är ju ett riktigt fan av vardagen och vill göra så mycket jag kan för att få den att kännas meningsfull och rolig. Därför tilltalade titeln på boken mig på en gång. När jag köpte boken befann jag mig inte heller på den plats i livet som jag ville. Jag var uttråkad, saknade något meningsfullt att göra, kände mig svag fysiskt och allt var bara allmänt kaotiskt. Denna bok inspirerade mig till att börja min resa mot en meningsfullare vardag full med glädje och energi.

Vad handlar boken då om? Jo, författarna vill inspirera dig till att tänka på dig själv och din vardag och vad som verkligen är viktigt i livet för just dig. Den handlar om hur man kan gå till väga för att få en bättre livskvalitet, våga ifrågasätta och våga förändra det liv man lever.

Det är en lättläst bok som väckte stora frågor inom mig och fick mig att förstå vad det var jag behövde göra för att komma vidare i mitt liv. Förhoppningsvis kan den göra samma sak för dig! Jag rekomederar den till alla som känner att de har fastnat och befinner sig i stagnation. Känner du dig uttråkad och vet att du vill något mer med ditt liv, men inte riktigt vad ännu, då är denna bok perfekt för dig!

Hur lång tid tar det egentligen att bryta en ovana?

Kommer ni ihåg att jag gjorde en första utrensning av min garderob för ett tag sedan? I samma veva bestämde jag mig också för att implementera en ny vana… att lägga tillbaka alla mina kläder i garderoben igen, eller tvättstugan såklart, när jag har använt dem.

Jag måste erkänna att jag är en riktig slarvmaja när det kommer till mina kläder. De har en tendens att hamna lite överallt här hemma. Mina träningskläder knölar jag gärna in i garderoben i badrummet, det är ju där jag tar av mig dem när jag ska duscha. Mina vanliga kläder som jag har på mig under dagen hamnar lätt på min kontorsstol… 4 meter ifrån min garderob. De nytvättade kläderna fastnar i min korg i tvättstugan då jag inte orkar gå med dem till min garderob… osv, osv.

Det sägs ju att det ska ta 3 veckor, alltså  21 dagar, att skapa en ny vana. Jag rensade ur min garderob den 14 oktober och nu är det den 11 november, det har alltså gått 28 dagar. Varenda dag under denna tid har jag lagt tillbaka mina kläder där de ska vara, i garderoben eller i tvättstuga… har det då blivit en vana, jag har ju hållit på i 28 dagar?? Nej, långt ifrån skulle jag ville säga! Varenda gång när jag tar av mig mina kläder så brottas jag med tanken på att det skulle vara mycket lättare och skönare att bara släppa kläderna istället. Varenda gång!

De senaste dagarna har jag dock börjat tänka lite annorlunda, inte medvetet utan det bara kom. Nu när tanken på att lägga kläderna någon annanstans än i garderoben dyker upp så motas den snabbt bort av nästa tanke… det är inte värt det nu när jag har lyckats hålla i detta så länge!

Jag vill helt enkelt inte börja om från början igen. Jag tror att detta kan vara en milstolpe när du försöker bryta en ovana eller implementera en ny bättre vana. Ta till exempel om du försöker sluta röka. Att komma till den punkt där det helt enkelt inte är värt att ta en cigarett längre eftersom allt slit du har lagt ner i att undvika att röka skulle kastas bort i ett enda bloss. Avgörande, eller hur!

Forskning har på senare tid kommit fram till att 21 dagar att byta en ovana är alldeles för lite, även om det kan fungera på mindre tid än så för en del. I snitt brukar det istället ta ca 66 dagar. Vi får väl se hur det blir för mig!

Summa summarum så har jag som sagt var inte gjort min önskade vana till en omedveten rutin ännu, men jag är på god väg. Jag tycker det ska bli jättespännande att se hur lång tid det tar! Hur låg tid tror du att det kommer ta? Har du någon ovana du lyckats bryta och hur lång tid tog det innan din nya vana blev en omedveten rutin?

Det andra steget mot att förverkliga min dröm är taget…

Är inne i en väldigt intensiv period igen, tror egentligen inte att jag har kommit ur den alls utan den har varit konstant under hela hösten.

Jag försöker ge min kropp och mitt huvud så mycket vila jag bara kan, men det är långt ifrån tillräckligt just nu. Jag är i alla fall väldigt tacksam över att jag känner av signalerna på stress som min kropp ger mig, det är det första steget till att få mer balans i vardagen.

Till årsskiftet kommer det se helt annorlunda ut eftersom jag, efter noga övervägande, har valt att säga upp mig från mitt jobb. Detta gör jag för att jag vill satsa på min utbildning till Mental Tränare och förverkliga drömmen om en egen coachingverksamhet. Det är så mycket roliga och spännande saker som jag ser fram emot under 2018!

Jag och min man är helt överens om att vi ska göra på detta sättet. Det kommer definitivt kännas av i plånboken men vi har en ekonomi som tillåter oss att leva på en lön ett tag. Vi tror att det är viktigare för familjen att vi hittar balansen i vardagen, finns där för våra barn och får förverkliga våra drömmar än att vi tjänar massor med pengar som vi kan köpa en massa saker för… saker som vi egentligen inte ens behöver.

När allt känns överjävligt stressigt, ursäkta mitt språk, så landar jag i tanken att det bara är 7 veckor kvar till min och familjens vardag ser annorlunda ut. Jag tycker dock om mitt nuvarande jobb, så trots att jag vet att det är rätt att göra på detta sätt så känns det också lite sorligt.

Det första steget jag tog mot min dröm om ett eget företag var att anmäla mig till utbildningen till Mental Tränare. Nu är även det andra steget taget…jag har skaffat mig förutsättningar, dvs tid, till att förverkliga drömmen. Dags att ställa in siktet på steg nr 3!