Ny kategori – Tisdagspepp

Tisdagar har alltid varit lite av en tråkdag för mig. Det sitter kvar sedan skoltiden då just tisdagen alltid var lång och bara innehöll en massa tråkiga teoretiska ämnen. Tisdagarna har alltid känts långa och dessutom är de placerade i början av veckan. På måndagen är man förhoppningsvis utvilad och peppad inför den nya veckan och alla nya möjligheter… på tisdagen har det lagt sig.

Därför tänkte jag köra igång med något som jag kallar tisdagspepp. Idén fick jag av Maria som driver ”Ladda om” då hon lade ut tisdagspepp på Instagram (du hittar henne som ”@ladda.om” på Instagram).

I mitt allra första tisdagspepp så vill jag tipsa om något som jag inte kan leva utan… yinyoga. Denna typ av yogaform är fantastisk! Man brukar säga att man vilar sig i form och det stämmer så till vida att alla positioner i stort sett görs liggande eller sittande. Man stannar också i varje position en längre tid, det vanligaste brukar vara mellan 1-3 minuter.

Känner du att du inte riktigt orkar ta tag i varken den fysiska träningen eller den mentala träningen så kan jag verkligen rekommendera yinyoga för dig! Här får du som sagt var vila dig i form samtidigt om du också utmanar och jobbar med din mentala hälsa. Det kan nämligen vara nog så utmanande att stanna i en position under 3 minuter!

Det finns massor av bra yinyoga-program att följa på Youtube om du söker där. Jag vill också tipsa om boken ”Vila dig i form” skriven av Magdalena Mecweld. Den boken var min första kontakt med yinyogan och jag älskar den fortfarande!


Bild lånad av Adlibris

Så känner du att du skulle vilja börja ta hand om dig själv lite extra, i form av fysisk träning, vila eller mental träning, så tycker jag verkligen att du ska pröva på yinyoga! Ge det ett par gånger så kommer du känna av effekterna i både kroppen och knoppen… jag lovar! 

 

Söndag = planering och hemmafix


Söndag betyder planering för veckan som kommer och hemmafix! Jan och barnen har varit ute och jobbat i trädgården medan jag stannade inne och städade (inget rensande denna gång). Har också planerat veckomenyn och storhandlat till densamme. Det är höstlov och Jan och barnen är lediga, jag är ledig torsdag-fredag, så det gäller att det finns mat hemma.

Bilden är på vår planeringsvägg som vi har i köket. Där har vi 2st veckokalendrar så vi har översikt över vad som komma skall. På vajern nedanför sitter barnens schema och veckomenyn. Ibland sätter jag också upp lite fotografier eller inspirerande ordspråk,

Nu gör Jan kroppkakor, mums, och jag sitter framför brasan och går igenom och planerar min arbetsvecka. Jag har massor av energi och ser verkligen fram emot veckan som kommer!

 

 

 

Vilka önskningar och drömmar döljer sig bakom mina rädslor…

Det finns ett ordspråk som jag tycker är så himla vackert och betänkvärt:

”Behind every fear hides a wish”

När jag tänker på mina rädslor som önskningar och drömmer som försöker göra sig sedda och lyssnade på så blir det så vackert och poetiskt på något sätt. Det talar till mig helt enkelt!

Det gör också att jag vill sätta mig och fundera på vad det är som jag är så rädd för, jag blir ju supernyfiken på vad det är för spännande drömmar som gömmer sig där bakom. So here we go!

Vad är jag rädd för egentligen?

  1. Att synas – jag är rädd för att visa upp mig, mina tankar och mina åsikter i sin fulla flärd! Varför? Ja, jag vet inte riktigt, antar att det har något med dålig självkänsla att göra. Trots det så ser jag mig själv som en stark människa som väljer att gå sin egen väg och jag är modig… för jag utmanar min rädsla. Bakom detta finns det en längtan att leva mitt liv som jag vill, för att göra det så måste jag synas och fortsätta att gå min egen väg!

  2. Att inte våga prova – många gånger har jag tänkt på den dagen när jag väl ligger på min dödsbädd och vad jag skulle ångra i mitt liv. Jag vill verkligen inte ligga där och ångra att jag aldrig prövade saker när jag hade chansen. Jag behöver inte ha lyckats med allt men jag ska i alla fall ha provat! Bakom detta ligger nog en strävan efter att utvecklas och växa som människa. Plus att jag vill vara en bra förebild för mina barn!

  3. Att vara en dålig mamma – jag är jätterädd för att jag ska förstöra mina barn! De är mitt allt och det finns ingenting som jag inte skulle göra för dem, men ibland känner jag mig som världens sämsta mamma! Här gömmer sig en önskan om samhörighet, kärlek och starka band. Självklart vill jag att mina barn ska bli lyckliga, men kanske det också finns en önskning om att inte bli lämnad själv när jag blir gammal.

  4. Att bli djupt deprimerad – jag ser varje dag så många människor som är deprimerade. Jag har också vuxit upp med det tätt inpå. Det är fruktansvärt att tappa all livslust och må så dåligt! Jag har varit på god väg tidigare i mitt liv men tack vare att jag fick cancer, som blev ett grymt uppvaknande, så lyckades jag dra i handbromsen i tid. Bakom detta ligger en stark längtan efter att få leva och vara glad. Ännu värre än att dö i en sjukdom skulle nog vara att leva ett liv som får mig att vilja dö…

Usch, det känns riktigt jobbigt att skriva om allt detta (handlar säkert om min rädsla för att synas)! Känns som att jag blottar mitt innersta.. vilket jag ju också gör.

Har du några rädslor som håller dig tillbaka och kan du se vad det är för önskningar och drömmar som gömmer sig där bakom??

 

Vad göra när det är kaos i huvudet…

Jag vet inte hur det är med er men ibland är mitt huvud så fullt med tankar att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen.  Kanske det är något typiskt kvinnligt att ha tusen saker igång samtidigt, vad vet jag.

Igår var i alla fall en sådan dag. Det ploppar upp så många idéer, så mycket jag vill göra, så mycket som jag vill planera och genomföra. Tankar om framtiden, hopp, tvivel, rädsla, glädje… allt på en gång!

Tidigare har jag vid dessa tillfälle försökt stressa ner och lugna mig, slutat tänka. Nu för tiden väljer jag istället att bejaka dessa tillfällen av totalt kaos i mitt huvud, det är ju många bra idéer jag får och varför ska jag inte ta tillvara på dem?? Det enda jag egentligen behöver göra är att faktiskt tillåta mig att fundera alla dessa tankar och sedan se till att få ner dem på papper. Får jag bara ut dem ur mitt huvud så lugnar det ner sig… sådan är jag! Utan papper och penna vet jag inte vad jag skulle ta mig till!

Igår var i alla fall en sådan dag och på kvällen när jag skulle gå och lägga mig var jag så speedad att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Ingen bra kombination om man har svårt att sova överlag.

Jag tog en lång varm dusch, satte på mig pyjamas och morgonrock och satte mig sedan i ena soffhörnet med mitt ritblock och färgpennor. En halvtimme senare hade jag fått ner en fullt begriplig tankekarta i mitt block. Alla virriga tankar kändes under kontroll och jag kunde gå och lägga mig i ett mycket mer harmoniskt tillstånd. Skönt! Kändes också väldigt produktivt att avsluta dagen på detta vis!

Hur gör ni när det blir kaos i erat huvud?? Bejakar ni eller förtränger ni? Skriver ni ner era tankar och idéer när de ploppar upp eller låter ni det bara vara?

 

Smider planer för 2018…

Än så länge är det ett tag kvar till nyår men faktum är att det går mycket snabbare än man tror, huxflux så är man där. Varje ledig stund sitter jag nu och planerar och förbereder för det nya året. Jag jobbar metodiskt och går igenom varje område i mitt liv som jag vill förändra, eller förbättra kanske man ska säga.

Vilka områden handlar det då om? Ja, i grund och botten handlar det såklart om mina 3 livsområden, som du kan läsa om här, men i planeringen så går jag in ännu mer på djupet och bryter ner mina livsområden.

  1. Hälsa
    1. Rensa hemma – måste göra detta för min och min familjs mentala hälsa
    2. Rensa i schemat – jag tänker se till att minimera saker som tar för mycket energi och maximera saker som ger energi
    3. Ett giftfritt hem – det känns väldigt viktigt för mig att göra det så giftfritt som möjligt här hemma, t ex genom att byta ut all plast mot andra material och även hitta skonsammare hudvårdsprodukter mm.
    4. Holistisk livsstil – detta går hand i hand med punkterna ovan. Jag har alltid varit en person som sett till helheten och den holistiska livssynen känns helt rätt för mig.
    5. rensa upp i ekonomin – jag vill ha kontroll på ekonomin och hitta ett sätt att hantera den som stämmer in på mina tankar om minimalism.
    6. rensa upp i tankarna – mer mental träning i mitt liv, yoga, mindfulness och visualisering
    7. kosten – vill bli ännu starkare och piggare!
  2. Familjen
    1. Naturen – mindre skärmtid, mer natur. Så vill jag att 2018 ska bli för oss som familj. Jag vill paddla kanot, åka skidor, vandra, klättra mm. Vi behöver umgås på riktigt!
  3. Arbetsliv
    1. utbilda mig till Mental Tränare
    2. starta eget företag

2018 kommer bli ett toppenår där jag kommer knyta ihop säcken! Har du börjat fundera på vad du vill ska hända under nästa år?

Hitta glädjen i din träning

 

När jag var barn och yngre tonåring så älskade jag att springa. Jag hade förmånen att växa upp i en familj där både mamma och pappa begav sig ut i löpspåret och jag hängde ofta med. Älskade när pappa och jag hade varit ute och sprungit och det var spurt sista biten hem!

Löpningen har alltid funnits hos mig, men under de senaste åren har de fått ge vika för styrketräning och yoga… som jag också älskar. Jag älskar typ all träning!

Nu börjar dock suget till löpning bli så stort så jag inte kan stå emot längre. Jag sprang ju mitt första ocr-lopp (hinderlopp) i september och det var verkligen en av de roligaste sakerna jag gjort faktiskt. Jag kände direkt att jag ville ha mer… och i helgen är det dags igen! Denna gång är det lite mer på ”skoj”… vi ska nämligen springa ”Run for your Lives” i Örebro. Vi ska bli jagade av 400 zombies!! Jag är skiträdd!

Jag har på fullaste allvar tidigare sagt att jag aldrig kommer springa ett ”zombielopp”, det är för läskigt, men i ett svagt ögonblick när jag var hög på endorfiner från Acrtionrun så anmälde jag mig… VARFÖR??!! Min strategi inför loppet är att inte tänka på det alls! Jag är i total förnekelse!

En positiv sak med detta lopp är i alla fall att mina känslor kommer arbeta på högvarv och det gillar jag. Jag vill känna mer här i livet. Spänning, glädje, nervositet, förhoppning, kärlek. och så rädsla då… så länge som det är ”planerad” rädsla i alla fall!

I vår står ju även Tough Viking på schemat, mitt stora träningsmål, men jag känner att jag vill planera i fler lopp. Gärna ocr-lopp i första hand, men också ett par vanliga lopp. Jag tror att jag har lyckats övertala min man till att springa Midnattsloppet med mig och kanske min träningskompis hänger med på Tjurruset nästa år, men jag vill ha fler inplanerade lopp.

I veckan ska jag sätta mig ner och göra en plan för hela det kommande året. Det ska bli jättekul!

Jag väljer att göra på detta sätt då jag har sagt åt mig själva att lyssna på min kropp och mitt sinne och vad det är jag dras till och vill göra. Just nu är det mer spring jag vill ha och då är det det jag ska se till att ge mig själv. Jag låter glädjen guida mig!

2018 kommer bli ett löpår för mig känns det som :-)!

 

En helt vanlig helg…

 

Jag jobbar just nu hårt för att hitta en balans mellan familj, träning, återhämtning och arbetsliv. Det är inte lätt och jag vet att jag inte är ensam om att ha detta problem. Denna helg har jag i alla fall äntligen fått lite riktigt återhämtning. Igår lördag tog jag det lugnt i stort sett hela dagen. Var iväg tidigt på morgonen och tittade på dottern när hon hade fotbollscup, gick en promenad, tränade sprintintervaller och åkte med yngste sonen på simskola. Någonstans där mitt på dagen tog jag mig en powernap och det var såååå skönt.

Idag har barnen inga aktiviteter på schemat och då passade jag faktiskt på att ta sovmorgon. Det är verkligen inte ofta jag gör det, men det behövdes. Gick upp vid 7:30 och nu känner jag mig redo att få en massa saker gjorda.

Det är söndag och jag ska fortsätta att rensa ut prylar och kläder här hemma. Jag ska också, lite motsägelsefullt kanske, åka iväg och shoppa lite nya kläder. Det känns sådär när man gör sig yttersta för att minimera och förenkla att man måste åka och handla nya saker, men det är verkligen saker jag behöver.
Jag har ju tidigare nämnt att jag nästan inte har några kläder som jag tycker om och nu när jag rensar ut så blir det verkligen svart på vitt. Jag har börjat med att rensa ut det som är trasigt och som jag inte använder. Kvar i min garderob har jag sparat sådant som jag använder men som inte passar perfekt och även kläder som är slitna men som sitter perfekt och som jag älskar. Jag kan inte slänga ut allt det också för då har jag absolut inget kvar att sätta på mig. Dock kommer jag göra mig av med detta allt eftersom, men då måste jag också sakta med säkert fylla på med saker som verkligen passar, som jag älskar och som är lätta att kombinera ihop. Jag tänker kvalitet före kvantitet!

Idag står det i alla fall ny jacka och nya skor på inköpslistan då jag helt enkelt inte har något av detta och det börjar bli kallt.

Avslutningsvis står det även träning, storhandling och veckoplanering på schemat idag… men det får jag ta lite senare. Allting har sin tid!

Rensandet fortsätter och jag jobbar på mina ovanor

 

Rensandet här hemma fortsätter, om än i snigelfart.
I helgen var det dags för byrån i hallen att få sig en genomgång. Jisses, vad mycket skräp det låg i dessa lådor! Det är dock en enorm befrielse som infinner sig när allt skräp är bortplockat och det är ordning och reda i byrån igen.

Känslan av att det är svårt att rensa bort fullt fungerande saker är fortfarande överhängande och jag har det väldigt svårt att stå emot impulsen att lägga tillbaka allt ”som kan vara bra att ha”. Nej, denna gång ska det minimeras. Hur många par vantar behöver barnen ha egentligen??

Nästa gång ska det rensas i hallgarderoben. Jag tänker att jag tar det när andan faller in och tid finns. Det får vara så just nu när jag har svårt att prioritera nya projekt.

En annan sak som jag jobbar på här hemma är att verkligen lägga tillbaka mina kläder i garderoben igen och inte hänga dem på stolen som står i kontoret… som jag brukar göra. Det tar tid att bryta en ovana och än så länge är jag inte i närheten av att ha automatiserat detta beteende. Det känns dock väldigt viktigt att jag gör det om jag inte ska hamna i att ha en överfull garderob full med kläder som jag inte tycker om igen. Denna gång satsar jag inte bara på att rensa utan även på att ändra just de beteenden som gör att saker samlas på hög här hemma. Det är ju där roten till problemet egentligen ligger!

Summa summarum så går  det verkligen i snigelfart och det gillar jag egentligen inte alls, men jag förstår att det är det enda sättet att få det gjort överhuvudtaget. Det är väl lite som med träning… den bästa träningen är den som blir av… den bästa utrensningen är den som blir av!!

 

Mental träning i vardagen – hur kommer jag igång?

Det är så roligt att ha kommit igång med utbildningen till Mental Tränare! Jag har hamnat helt rätt känner jag!

Just nu kretsar utbildningen mycket kring vad Mental Träning kan göra för livskvalitén. Människan behöver ständig utveckling för att må bra men tyvärr så är det ofta så att vi fastnar i livet på grund av olika orsaker. Det kan bero på att man har för dåligt självförtroende och inte vågar pröva nya saker, eller att man prioriterar fel så att man helt enkelt inte hinner med det man helst av allt skulle vilja göra. Jag satt själv fast länge utan att jag visste om det och tillslut så mådde jag så dåligt att jag bara var tvungen att göra något åt det…  och det gjorde jag tack och lov!

Mental träning har länge använts inom idrotten och idag är det väldigt ovanligt att elitidrottare inte använder sig av den typen av träning.
Jag tror också att vi kan ha stor nytta av mental träning i vår vardag. Det är ju vardagen som är den största delen av livet, det är den som avgör vår livskvalité!

Målet med den mental träningen är att vi ska fungera bättre och må bättre. Inom idrotten kan det betyda att vi ska kunna hoppa högre eller springa snabbare, men vad betyder det för oss i vardagen? Det är så klart individuellt vilka områden i livet som vi behöver och vill förändra och det är här man måste börja. Man måste bestämma sig för vilka områden det är man ska jobba med.

De 3 viktigaste livsområdena för mig är

  1. hälsan – känna mig frisk och stark samt vara glad och ha energi
  2. familjen – mina barn, min man, mina föräldrar och syskon samt mina vänner
  3. arbetslivet – göra någonting meningsfullt som jag brinner för

Hälsan är a och o för mig. Om jag inte har en bra hälsa så orkar jag ingenting på grund av sjukdom eller låg energi. Hälsan är superviktigt! Jag har redan kommit en lång bit inom det området känner jag. Jag tränar och känner mig stark, jag rör mycket på mig och jag äter bra. Bra hälsa för mig innebär dock att jag mår bra både fysiskt och psykiskt och för att jag ska må bra psykiskt så är det väldigt viktigt att jag trivs med mitt jobb. Här ligger mitt huvudfokus just nu, på livsområde nr 3.

Hur ser det ut för dig i ditt liv? Sätt dig ner och fundera över vilka 3 livsområden som är viktigast för dig just nu. Skulle du kunna använda dig av mental träning för att komma igång med den förändring som du behöver göra för att fungera bättre och må bättre?

Jag kommer framöver att komma med tips på hur du kan ta hjälp av mental träning för att fungera och må bättre i din vardag och utvecklas inom de livsområden som du har valt att arbeta med.

Lycka till!

 

Rensa i kalendern – skapa tid åt det du älskar

När jag började rensa ur min garderob i förrgår så slog det mig att det var mycket mer mentalt jobbigt än vad jag hade trott att det skulle vara. Jag insåg också snabbt att det kommer ta lång tid att gå igenom ett helt hus och rensa ut. Det fick mig att fundera på om jag verkligen har tid för detta eller om jag faktiskt måste börja rensa även i min kalender.

Jag är duktig på att prioritera och prioritera bort men ibland hamnar jag i ett läge där i stort sett allt jag gör är saker jag vill göra och alltså inte vill prioritera bort någonting. Så är det lite nu.

Saker jag prioriterar just nu är:

  • min träning – jag funkar inte om jag inte tränar
  • bloggen – jag älskar att skriva och drömmer om ett eget coachingföretag i framtiden så detta vill jag verkligen prioritera. Bloggen är ett sätt för mig att utmana mig själv och den har gett mig så mycket!
  • utbildning – jag studerar till Mental Tränare på Skandinaviska Ledarhögskolan. Det är så himla roligt och intressant!
  • Mitt dagjobb – jag har ett vanligt dagjobb också och det måste jag ju prioritera så länge som jag jobbar där. Detta tar många timmar av min dag och av olika anledningar så har jag redan tagit beslutet om att gå ner i arbetstid. Det handlar mest om att få det att fungera i familjen men också om att jag vill skapa mer tid till mina intressen och mina planer för framtiden. Det kommer kännas i plånboken men det ger så mycket mer livskvalitet ändå, inte bara för mig utan för hela min familj.
  • barnen och allt som har med dem att göra – mina barn är alltid prioriterade! De är mitt allt!

Jag värdesätter min tid väldigt högt och den senaste tiden så har jag faktiskt redan börjat rensa i min kalender. Jag har:

  • tagit beslut om att gå ner i arbetstid
  • valt att lämna min roll som fotbollstränare (det var ett väldigt svårt beslut att ta)
  • hoppat av uppdrag som att vara skolrådsrepresentant mm
  • klivit ur samhällighetsföreningens styrelse (där jag sist satt som ordförande)
  • börjat se förbi hur stökigt det är här hemma, jag vill ha rent och fräscht men jag vill inte lägga flera timmar om dagen på städning

Jag tror att om jag går ner i arbetstid så är tiden inte längre ett problem. Skulle den ändå vara det så är det träningen jag måste prioritera om. Jag kommer inte prioritera ner den, den ligger alltid högt upp på min prioriteringslista (har man varit sjuk i cancer så vet man hur viktig hälsan är), men jag kan gå ner i mängden träning ett tag. Just nu tränar jag 5 gånger i veckan och det är ganska mycket och svårt att få till.

Min utrensning kommer nog gå i snigelfart så här i början, men efter årsskiftet så har jag mer tid till mitt förfogande. Det ser jag fram emot!

Hur prioriterar ni er tid? Har ni gjort några uppoffringar för att kunna prioritera sådant ni vill ha mer av i ert liv?