Tips på hur du höjer din motivation

Inte är det väl bara jag som saknar motivation och har riktiga skitdagar ibland? Dagar då man bara vill krypa ner under täcket med en stor godispåse och sträcktitta på en helt meningslös serie.

Jag tror dock att det är just dessa dagar som kan göra hela skillnaden. Om jag lyckas hålla igång mina projekt dom dagar då jag absolut har noll motivation till att göra det, det är då kontinuiteten och de riktiga framstegen kommer.

Jag och min träningskompis har ett sådant tänk när vi tränar. De dagar då det går riktigt jäkla dålig på gymmet, det är då vi är som bäst! Vi hade kunnat välja att ligga hemma på soffan och pilla naveln, men det gör vi inte. Alla kan träna de dagar de känner sig starka och motiverade! Det är bara de allra bästa som tränar även de dagar de inte har lust!

Sedan är det väl inte helt fel att ha ett par trix i rockärmen att ta till för att öka motivationen.

 

Mina bästa motivationshöjare:

  1. Musik – för mig är detta motivationshöjare nummer ett! Jag har skapat en lista i Spotify som bara innehåller låtar som får mig att må bra. Ni vet sådana där låtar som man rycks med ifrån första ton, som får en att känna sig på topp och som man inte kan låta bli att sjunga med till. Det hjälper mig alltid att gå ut på en promenad med hög musik i öronen. Ibland tar det 10 minuter att ändra min sinnesstämning, ibland en timme… men humöret det ändras alltid förr eller senare!
  2. Bryt ner din uppgift – om jag står för en uppgift som känns jobbig brukar jag börja med att bryta ner den i mindre delar… och md mindre delar menar jag mikroskopiska delar. Till exempel kände jag ett stort motstånd till att hålla min första yogaklass, bara tanken var jätteläskigt. Jag bröt då ner uppgiften i minder delar:
  3. Bestäm vilken hall jag ska hålla yoga i
  4. Bestäm vilka datum jag ska hålla yoga
  5. Bestäm vilken tid jag ska hålla yoga
  6. Ta reda på om hallen är ledig då
  7. Ta reda på hur man bokar hallen
  8. Boka hallen

Det här var bara fösta steget, som jag egentligen hade kunnat skriva ner som bara ”boka hallen”, men eftersom jag kände ett stort motstånd till att göra det så bröt jag ner uppgiften i mindre, mer lättgörliga, uppgifter.

  1. Belöna dig själv – det kan vara väldigt effektivt att locka sig själv till att göra saker genom att ge sig själv en belöning efteråt. Detta fungerar för mig vid t ex städning. ”Om jag städar nedervåningen så kan jag åka och köpa fina tulpaner sen” eller vid träning ” om jag åker och tränar så få jag en god proteinsmoothie efteråt”
  2. Rör på dig – ofta när jag inte har lust att genomföra saker så handlar det om brist på energi. Då finns det inget bättre tips än att röra på sig. Har du barn skulle jag starkt rekommendera att testa att leka lite kull, tjuv och polis eller någon annan typ av lek där man jagar varandra. Det händer något i kroppen när man just springer och jagar eller blir jagad, energinivåerna går upp på en gång och man blir glad! Har man inga barn att leka med så pröva att göra ett par upphopp, armhävningar eller vad som helst som faller dg in just då… det viktiga är att du rör på dig och väcker kropp och knopp!
  3. Träffa vänner – många gånger när jag har varit på riktigt dåligt humör så ringer jag en vän och ser om de vill träffas över en kopp kaffe eller om de vill ta en promenad. Det tar inte lång tid innan det dåliga humöret går över om man omger sig med vänner som får en att må bra, som ger en energi. Är man på bra humör är det sedan mycket lättare att ta tag i de där sakerna som man inte hade motivation till!
  4. Läs igenom dina mål – påminn dig själv om varför du ska göra det du inte har lust att göra just nu!
  5. Sov – jag är inte förtjust i att sova… skulle det gå så skulle jag hoppa över det helt och hållet (det finns ju så mycket annat roligt jag skulle kunna göra under dessa timmar), men nu är ju så inte fallet. Om du absolut inte har någon motivation, energin ligger i botten och du bara känner dig trött och deppig hela tiden då skulle jag se över mina sovrutiner. Jag menar inte att du ska gå och lägga dig en timme mitt på dagen, det kan tvärtom få motsatt effekt, utan jag menar att du verkligen ska ta tag i din nattliga sömn. Gå och lägg dig tidigare, titta inte igenom facebook eller mailen det sista du gör innan läggdags, läs istället en bra bok, ha lagom varmt i sovrummet, skaffa öronproppar om du är lättväckt osv. DU BEHÖVER SOVA!

 

Det var några av mina tips på hur du ska få igång dig själv när motivationen tryter. Och kom ihåg att ibland måste man bara ta tag i saker och göra dem, oavsett om man är motiverad eller inte! Det finns nämligen inget som ger en så mycket energi som att genomföra och lyckas med en svår uppgift!

Lycka till!

Tankar om livet – sluta vara ett offer!

 

Ofta slår det mig hur mycket vi människor klagar över saker och ting. Vi har inte tid, vi har ont i kroppen, vi hatar vår chef, vi hinner inte träna. Det är sååååå synd om oss! Och det är aldrig vårt eget fel!

För ett par år sedan slog det mig med full kraft att det är upp till MIG och ingen annan att jag lever mitt liv som jag vill leva. I mitt fall så får jag nog lov att erkänna att jag ofta valde att lägga skulden på min man för att jag inte kunde göra det jag ville. Det var hans fel att jag inte kunde åka till gymmet eftersom han kom hem så sent från jobbet. Det var hans fel att jag kände mig fast hemma eftersom han, återigen, kom hem så sent från jobbet.

Ibland var det även mina barns fel… det var t ex på grund av att jag hade barn som jag inte kunde ta ett jobb inne stan.

Vilken befrielse det var när jag tog steget och började ta ansvar för mitt eget liv, en helt ny värld av möjligheter öppnade sig!

Att jag kände mig instängd här hemma berodde varken på mina man eller mina barn. Nej, det berodde bara på mig själv och min rädsla för att prova på nya saker. Den rädslan har jag överkommit idag och livet är så mycket roligare! Jag har också förstått att jag egentligen aldrig var sugen på ett jobb inne i stan. Jag ville bara bort från jobbet jag hade och genom att intala mig själv att jag inte kunde ta ett jobb inne i stan så slapp jag ta tag i den biten. För 2 år sedan tog jag steget och sa upp mig från min dåvarande arbetsplats. Min dröm idag är att starta något eget.

När jag nu för tiden känner att jag har hamnat i stagnation så förstår jag att det är min kropp och mitt sinne som säger åt mig själv att ”nu är det jävlar dags att ta tag i något! Gör något roligt och spännande för guds skull!”

Om det bara fanns en sak jag kunde få människor att inse med denna blogg så skulle det vara att få dem att förstå att det är upp till dem, och ingen annan, att de lever sina liv på ett sätt som de själva vill. Det går inte att skylla på någon annan! Eller jo det gör det väl, men du kommer aldrig få till en förändring på det sättet. Det enda som händer är att du blir och förblir bitter om du lägger ditt liv i andras händer.

Sluta vara ett offer! Kom igen nu… vad kan du göra idag för att börja ta ansvar för ditt eget liv??

Tacksamhetsdagbok – ett måste i mitt liv

Tänk att en så enkel sak som att skriva tacksamhetsdagbok kan förgylla mitt liv så mycket! Anledningen till detta är att genom att jag väljer att sitta ner och fundera på allt bra som hänt under min dag så blir jag mer positivt inställd till livet, till vardagen till människorna runt omkring mig och inte minst till mig själv.

Varje kväll innan jag går och lägger mig tar jag några minuter och skriver ner vad jag är tacksam för. Jag delar upp det hela i 3 block.

  1. 3 saker jag är tacksam för idag – här skriver jag helt enkelt ner 3 saker som har hänt under dagen som jag är extra tacksam för. Det kan vara att jag fått en härlig kram från något av mina barn, att någon har ställt upp för mig på jobbet eller att J lagade en härlig middag.
  2. 3 saker jag har gjort bra idag – här skriver jag ner 3 saker som jag tycker att jag har gjort bra under dagen. Det kan vara att jag har ringt ett jobbigt samtal som jag skjutit upp länge, att jag har stått på mig i en situation där någon försökt köra över mig eller att jag har gjort något fint för mina barn.
  3. 3 saker jag kan göra annorlunda i morgon – här får jag en chans att reflektera över vad jag kan göra ännu bättre imorgon. Det kan handla om saker som att hoppa över kakorna på fikat, inte brusa upp så snabbt när mina barn är obstinata eller se till att göra alla saker som står på min att göra-lista för morgondagen.

Jag har till och från även sett till så att mina två äldsta barn skriver tacksamhetsdagbok och det har gjort underverk för dem, speciellt med dottern som är inne i en period där hon kan vara väldigt arg. Att fundera på och skriva ner vad hon är tacksam för och vad hon har gjort bra under dagen hjälper henne att skifta tankefokus och humör.

Så testa du med, kanske under en månad (eller börja med en vecka om det känns mer överkomligt), och se vad som händer. Jag lovar att du kommer se livet med mer positiva ögon!

Morgonen sätter tonen – hur väljer du att börja din dag?

Morgonen är nog dygnets viktigaste del för mig. Dels så ger morgonen mig en chans till egentid, eftersom jag går upp mycket tidigare än resten av familjen, men det är också på morgonen som jag sätter tonen för hur resten av min dag ska bli.
I perioder, speciellt vid pms, händer det att jag vaknar och innan jag ens har hunnit upp ur sängen har de negativa tankarna börjat mala ”Gud, vilken tråkig dag”, ”det händer aldrig något roligt”, ”jag vill inte gå upp”, ”faaaan, vad det är stökigt”. Känner du igen dig? Händer det dig också?

Jag kan nästan garantera att efter en sådan början på dagen så blir resten av dagen bara skit!

Vad ska man då göra? Jag har som en regel för mig själv att jag inte går upp ur sängen förrän jag har hittat en positiv känsla. Det går oftast ganska snabbt att ställa in mina tankar på positiva saker, mycket beroende på hur jag avslutade kvällen innan (jag kommer skriva ett inlägg om min kvällsrutin lite längre fram), men ibland är det nästintill omöjligt, pms som sagt var. Vid sådana tillfällen brukar jag ge mig själv tid att istället gå upp och skriva av mig alla tråkiga, jobbiga och ångestfyllda tankar. Efter att jag har skrivit så väljer jag att acceptera att ”jaha, det är en sån dag idag. Det är ok det med, det kommer att gå över!”

På morgonen ser jag också till att få en dos av sådant som jag tycker är roligt. Det kan t ex handla om att jobba med bloggen, träna, ta en prommis, se ett inspirerande klipp på Youtube eller läsa i en inspirerande bok. Något som får igång mig helt enkelt!

Hur börjar du din dag? Finns det ”room for improvement”??

Ta en kopp kaffe och njut av processen…

Detta år har jag ju temat persistant. Det är till så stor hjälp att ha ett tema på året de gånger då jag känner att jag är nära att ge upp… som nu.

Det är svårt och kräver mycket jobb att förverkliga sina drömmar och ibland blir jag allt för otålig och får en känsla av att jag har gett mig in på fel spår, jag är med andra ord redo att ge upp. Men så påminner jag mig själv om att detta är året då jag inte ska ge upp utan jag ska fortsätta, det får ta den tid det tar. Det viktigaste är inte synbara resultat idag, utan att jag fortsätter arbeta mot mina mål och inte byter inriktning och börjar om.

Jag har en plan och det är den jag ska följa! Tålamod, tålamod, tålamod! Jag ska inte bli frustrerad utan fortsätta njuta av processen och låta det ta den tid det tar. Nej, nu blir det en kopp kaffe och till att relaxa en liten stund i vårsolen innan jag sätter tänderna i nya utmaningar.

Har du någon plan? Lyckas du följa den trots otålighet och frustration?

Hur undviker jag en vårdepression…

Våren är nog den allra bästa årstiden tycker jag, tätt följd av sommaren. Trots det så åker jag ofta, om inte varje år faktiskt, på en vårdepression. Våren stressar mig nämligen, oavsett hur mycket jag tycker om den.

Dels får jag helt plötsligt svårt att prioritera min tid och dels så mår jag riktigt dåligt om jag inte kan var ute när det är fint väder. Jag har väl alltid mycket att göra men på höst och vinter är det enkelt att prioritera träning och blogg. Nu däremot är det fullt ös. Jag vill ut och fixa i trädgården, rensa hemma, åka till tippen med gammalt skräp, tvätta fönster, städa huset, träna mer, komma ut och springa (blir alltid sugen på det till våren), fixa med roliga projekt på jobbet, komma vidare med bloggen, vara ute så fort det är ljust och soligt, fotbollssäsongen drar igång (jag är fotbollstränare) mm, mm. Det känns som att listan kan göras hur lång som helst!

Nu för tiden vet och förstår jag att jag när jag får för mycket att göra kan reagera med att släppa allt och bara gräva ner mig. Det verkar vara mitt sätt att fly undan det faktum att jag måste inse att jag inte hinner göra allt på en gång, jag kan bli helt apatisk och gör ingenting istället… något som jag sedan mår väldigt dåligt över och så är den onda cirkeln igång! Tack vare den självinsikten så är det mycket enklare att göra något åt problemet istället för att gömma sig. Jag behöver påminna mig om och ställa in siktet på mina prioriteringar helt enkelt!

Prio 1- min hälsa, det vill säga min träning, min kost och att se till att jag får tillräckligt med återhämtning. Då jag just nu är väldigt sugen på att komma ut och springa så har jag lagt till lite löpning på mitt träningsschema. Ingen seriös satsning utan bara i myspys-syfte.

Prio 2 – bloggen och tankarna om ett eget företag i framtiden. Just nu är det väldigt roligt på mitt nuvarande jobb (jobbar som fritidspedagog) och jag har svårt att släppa tankarna kring det. Detta leder i sin tur såklart åt att bloggen inte riktigt får den uppmärksamhet som den behöver. Det är inte ok! Bloggen ligger högt upp på priolistan!

Prio 3 – vara ute. Tack och lov att jag har ett yrke där jag är ute mycket på dagarna annars skulle jag inte stå ut. Jag har insett att det är extremt viktigt för mig att vara ute på dagarna när det är ljust och då måste jag lägga det högt upp på priolistan. Kanske det till och med ligger högre upp än bloggen just nu.

Jag behöver inte påminna mig mer än så faktiskt utan om jag bara vet att hälsan, bloggen och utevistelsen kommer först så kan allt det där andra komma sen i vilken ordning som helst, det spelar ingen roll. Gå och lägga mig i tid, träna när jag ska, se till att det finns bra mat hemma, jobba med bloggen och allt som hör det till, komma ut i dagsljuset! Siktet är inställt!!

Hur ser din vår ut? Brukar du också få vårdepression och har du lyckats lista ut varför? Ändras dina prioriteringar utan att du är medveten om det?