Veckans tisdagspepp – frisk luft

Jag vet att ni vet…men det tål att upprepas… minst en timmes utomhusvistelse per dag får en att bli piggare!

Personligen älskar jag att vara utomhus, egentligen oavsett väder, men soliga dagar är det såklart lite lättare och roligare att gå ut. Under denna mörka årstid som vi befinner oss i nu är det dock inte alltid så himla lätt att få tillräckligt med solljus. Vi sitter ofta inne och arbetar på dagarna och när vi väl kommer ut, ja då är det redan mörkt.

Har du möjlighet så är det dock underbart att komma ut mitt på dagen, till exempel på lunchrasten. I annat fall får man vara nöjd med att komma ut en sväng på kvällen även om det är mörkt. Det ger ju förhoppningsvis frisk luft det med.

Och hörrni… vi går ju faktiskt mot ljusare tider nu! Jag längtar verkligen till våren och sommaren, även om jag inte har något emot en riktigt krispig och vit vinter heller!

Så se till att ta dig ut! Strunta i om du varken har lust eller ork. Du blir piggare och får mer energi. I promise!

Så blir du av med dina fokushinder-del 1

Det är verkligen inte alltid lätt att behålla fokus! Vi riskerar hela tiden att bli distraherade av andra saker som pockar på vår uppmärksamhet. Jag kallar detta för dina fokushinder eller störningsfaktorer. Och de är nog så irriterande!

Man kan dela in fokushindren i två olika grupper, de yttre fokushindren och de inre fokushindren.

Yttre hinder är fysiska saker och händelser som finns och sker runt omkring dig, t ex din arbetsmiljö, dina kollegor, ringsignalen från telefonen och trasiga, blinkande lysrör.

Inre hinder är hinder som du själv sätter upp i ditt huvud. Dessa hinder är du antagligen inte ens medveten om att du sätter upp. Det kan handla om att du distraherar ditt fokus genom ditt humör, dina känslor och dina tankar. Här kan du ha mycket stor nytta av Mental Träning!

I detta inlägg, del 1, kommer jag fokusera på de yttre fokushindren.

Vad kan du då göra för att eliminera dina yttre fokushinder? Det första steget är självklart att bli medveten om dem. Ta fram papper och penna, eller dator/telefon om du föredrar det, och lista ner allt som du kan komma på som kan störa dig i ditt fokus. Det kan vara allt från sjuka barn och smutstvätt till sociala medier och påträngande kollegor.

Min egen lista ser ut enligt följande, observera att jag jobbar hemifrån och har mitt fokus på att starta eget företag:

  • stök – jag kan verkligen inte fokusera när det är stökigt runt omkring mig
  • irriterande kollegor – i mitt fall mina familjemedlemmar, som jag älskar över allt annat men som ibland inte låter mig få jobba ifred
  • vardagsrutiner – såsom att åka och hämta barnen, telefonsamtal från skolan, åka och handla, förbereda middag, städa mm
  • tekniken – när den inte funkar… jag blir tokig!
  • okunskap – jag vet vad jag behöver göra men jag vet inte hur
  • telefonen – den är ju så rolig!
  • sociala medier – det är ju alltid något som händer där… det gäller att hänga med.

Nästa steg är att komma på hur du ska eliminera eller åtminstone minimera risken för dessa yttre fokushinder. Det handlar om att förbereda sig.

Min egen riskminimering ser ut som följande:

  • stök – kvällen innan går hela familjen ”varvet”, vi tar ett varv i huset och plockar i ordning, för att minska stöket. Efter att barnen är lämnade på skolan på morgonen och jag har kommit hem så tar jag ett snabbt varv genom undervåningen, det är där jag är under min arbetsdag, och plockar undan och dammsuger. Sedan sätter jag punkt för städningen. Jag vill inte heller fastna i att städa hela dagen!
  • irriterande kollegor – är familjen hemma när jag jobbar så sätter jag mig på mitt kontor. Är det något superviktigt jag ska göra så förbereder jag min man på att han få ta allt som har med barnen att göra. Ibland låser jag till och med dörren till mitt kontor… mycket effektivt! Vid vissa tidpunkter låter jag barnen störa mig, t ex på morgonen. Jag har ett jobbpass mellan ca kl 5-7 på morgonen innan barnen går upp, men vaknar de tidigare så släpper jag mitt jobb och fokuserar på dem. Detta har jag bestämt i förväg!
  • vardagsrutiner – när man jobbar eller studerar hemifrån så är det mycket lätt hänt att man får ta något typ av huvudansvar för hus och hem. Det kan vara svårt för min man att förstå att jag verkligen sitter hemma och jobbar hela dagarna, jag ligger inte och pillar mig i naveln och tittar på Netflix. Detta fokushinder är också mitt allra svåraste att stå emot… det kräver disciplin från min sida. Jag har bestämt mig för att begränsa tiden för fix hemma till att jag städar upp på morgonen, se punkt 1, och att jag kan göra lite småfix som att slänga in en tvätt när jag tar en mikropaus från mitt arbete. Allt annat gör jag efter min arbetstid… punkt slut!
  • tekniken – ger mig själv ett försök till att lösa problemet själv men tar det för lång tid så finns det bara en sak att göra… fråga om hjälp! Jag har blivit mycket bättre på att be om hjälp och det har fått mig att ta stora kliv fram mot mina mål.
  • okunskap – se punkten ovan.
  • telefonen – jag behöver min telefon när jag arbetar. Dock har jag inga aviseringar på varken på sociala medier eller mail. Det gör att jag kan välja att ta fram telefonen enbart när jag behöver den i mitt jobb. Då jag har 3 barn så har jag oftast ringsignalen på eftersom de kan behöva nå mig snabbt. Händer dock att jag stänger av telefonen om jag yogar, mediterar eller övar mental träning.
  • sociala medier – se punkten ovan. Jag har inte riktigt hittat ett bra sätt att förhålla mig till sociala medier ännu, men tanken är att jag ska ha fasta tider där jag arbetar med framför allt Facebook och Instagram.

Svårare än så är det egentligen inte att få bukt med sina yttre fokushinder. Den riktiga utmaningen kommer i att ta tag i sina inre fokushinder… mer om detta senare i veckan!

Roligare söndagsprepp har jag haft!

Herregud!
Idag har det verkligen inte varit det lugna sköna söndagspreppet som jag brukar ha. Nej, idag har det varit gnälligt och tråkigt här hemma. Barnen är rastlösa men kan ändå inte komma på någonting att göra! Jan är av någon anledning inte speciellt glad han heller och jag blir så vansinnigt irriterad när jag inte får arbeta ifred utan blir störd hela tiden. Inte kul med andra ord!

Trots det har jag lyckats planera min och barnens vecka. Jan tog på sig att åka och storhandla och jag åker istället ner till lillebrors skola för att helgstäda (han går på föräldrakooperativ).

Ikväll ska jag iväg och träna också och det ser jag fram emot även om jag känner mig lite krasslig. Blir jag sämre är jag nog tvungen att ställa in kvällens träning, men jag tror att det kommer gå bra.

Vissa dagar är det så här… och då gäller det extra mycket att man inte tappar sugen utan kör på med alla de viktiga förberedelserna i alla fall. Det hade varit så enkelt att skita i att planera veckan, strunta i storhandlingen, sitta hemma och vara grinig och bara slöa istället men då hade resten av veckan blivit pannkaka också! Nej, jag kör på och vägrar bryta mitt vinnande koncept!

Hur har din söndag varit? Hoppas den har varit trevligare än min i alla fall!

Fredag idag, det är alltid skönt!

Idag ska jag ta och beta av lite saker på min att göra-lista. Jag har under veckan varit fokuserad på företaget och utbildningen till Mental tränare men idag måste jag ta tag i lite andra saker.

På min att göra-lista i dag står bland annat följande

  • göra skolvalet för dottern
  • svara på skolenkät gällande förskoleklass
  • minska våra utgifter genom att säga upp en del avtal
  • öppna upp nya konton på banken
  • få ner vår budget i en mall så vi lätt kan följa den

Idag kommer det bli med andra ord bli en fixardag!

Förutom att starta företag, springa Tough Viking och se till så att vi blir mer aktiva som familj så har jag som mål 2018 att göra en budget som vi som hushåll kan hålla. Budgeten har jag redan gjort och nu gäller det att skära ner på onödiga utgifter mm.

Det är så himla skönt när man tar tag i sådana där saker som hänger över en. För att få den rätta fredags feelingen brukar jag också städa lite extra under eftermiddagen.

Ikväll ska jag gå på ”Mamma Mia the Party” med kollegor från mitt gamla jobb. Det ska bli riktigt roligt att komma ut lite… känner att jag behöver det efter att ha suttit hemma och jobbat 3 veckor i sträck, börjar känna mig lite isolerad :-).

Ja, så ser min fredag ut! Ser fram emot den! Har du något särskilt för dig idag?

 

Vad behöver du för verktyg för en bra planering?

Egentligen skulle man väl kunna säga att det enda man behöver för att kunna göra en bra planering är en dator och en telefon… men jag gillar att planera med papper och penna! Tycker att jag sitter så mycket med dator och telefon ändå plus att jag är mycket kreativare när jag skriver för hand.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en riktigt bra planeringskalender som har plats inte bara för själva planeringen utan även för mål, drömmar, idéer och andra tankar. Jag får lov att erkänna att jag just nu gör min kvartalsplanering i datorn, men jag har beställt en kalender från 90x Goal Planner. Den har inte kommit ännu men jag hoppas på att den kan göra min kvartalsplanering ännu roligare!

Bild lånad från 90x Goal Planner

Min månads- och veckoplanering gör jag i min fina Drömkalender från Sporrongform. Här hittar jag inte bara utrymme för min planering utan det finns även inspirerande citat och plats för anteckningar och reflektion. Jag älskar den!



På kvällarna innan läggdags reflekterar jag över dagen som varit i min gula bullet journal från Tidformera. Om du precis som jag är ett planeringsfreak så rekommenderar jag verkligen att gå in och titta på deras hemsida, den är superfin och inspirerande! I min bullet journal skriver jag också tacksamhetsdagbok. Det gör så att jag alltid avslutar min dag med värme och tacksamhet i hjärtat!

Utöver vanlig blyerts- och bläckpenna så använder jag mig väldigt mycket av mina Stabilo Fineliners och mina Edding Brushpens, även de kommer från Tidformera.

Detta är vad som fungerar allra bäst för mig just nu. Har du allt du behöver för att kunna planera på rätt sätt eller behöver du tänka om/göra en komplettering? Att ha rätt verktyg vid din planering underlättar och gör det hela så mycket roligare!

Veckans tisdagspepp-planera in något spännande

Vet ni att jag börjar få en ny syn på tisdagar! Just tisdagarna har ju alltid varit lite av en tråkdag för mig, det var därför jag började med tisdagspepp, men nu håller det på att ändras. Jag tror att detta dels beror på att jag nu har full kontroll på vad jag väljer att göra på dessa dagar, jag har ju slutat på mitt ”vanliga jobb” och satsar på att starta eget, men också på att jag gör mina tisdagspepp-inlägg. Jag har ändrat fokus helt enkelt!

Det är ju precis detta som är så fantastiskt med mental träning! Jag kan med mina tankar och mitt beteende ändra mina känslor kring saker och ting. Jag älskar det!

Mitt tisdagspepp i dag består av att  jag vill tipsa om att man kan sätta sig ner och planera in något spännande för att öka sin energi om man har en tråkig dag!
Det finns en del saker som jag verkligen skulle vilja pröva på, t ex att genomföra en paddelsemester med familjen, att testa på att klättra klättervägg och att genomföra en lite längre vandring. Genom att sätta mig ner och planera upp t ex en paddelsemester så börjar jag tänka på tändande mål. Vart ska vi åka, vad behöver vi för utrustning, när ska vi åka osv? Detta gör att jag bryter mitt tankemönster och de tråkiga, energilösa tankarna jag hade innan byts ut mot nya inspirerande och härliga tankar.

Idag ska jag faktiskt göra precis detta. Jag ska börja planera upp vår sommarsemester… och i år, ja då ska vi ut och paddla så är det bara! Jag längtar redan i massor! Känner på mig att det kommer bli en toppentisdag!

Vad skulle du kunna sätta dig ner och planera in en tisdag som denna?

Ha en trevlig dag mina vänner!

Planering är A & O

I och med att jag nu har sagt upp mig från mitt ”vanliga” jobb och satsar helhjärtat på studier och eget företag så har jag behövt se över min planering. Det som har fungerat för mig i alla år kanske inte är det bästa upplägget just nu.

Jag har länge arbetat med att sätta mål av olika slag men i år har jag verkligen försökt att vara riktigt konkret i min målsättning. Det underlättade avsevärt att ha en konkret plan färdig när jag skulle sätta min nya planeringsrutin… om jag inte vet vart jag ska hur ska jag kunna planera in aktiviteter som tar mig närmare mitt mål??

I år kommer jag att arbeta och planera i 3-månadersblock, dvs kvartalsplanering. Sedan bryter jag ner min planering månadsvis, veckovis och dagvis. För den som är ovan vid att planera så kan detta kanske kännas överväldigande, men har du en bra rutin samt rätt verktyg så kommer det gå som på en dans. Det är ju roligt att planera!

Så hur kan du lägga upp din planering? Jag skulle rekommendera att du gör på följande sätt:

  1. Sätt upp dina övergripande mål för de närmsta 3 månaderna, dina kvartalsmål – vad är det du vill ha uppnått när dessa 3 månader har passerat?
  2. Sätt upp dina mål per månad – vilka mål behöver du ha uppnått under t ex januari, februari respektive mars för att dina kvartalsmål ska kunna nås?
  3. Skriv upp alla actions du måste ta för att nå dina månadsmål – vad är det du behöver göra för att kunna hålla din tidplan och när ska det göras?
  4. Detaljplanera veckan – varje söndag sätter du dig ner och skriver in exakt vilka uppgifter det är du behöver göra respektive dag. När du är klar så rekommenderar jag dig att du tittar igenom det du har skrivit och funderar på om du verkligen har haft rätt fokus vad gäller veckan som kommer, kommer dina actions föra dig närmare ditt kvartalsmål och i slutändan ditt årsmål? Om inte, ändra din planering! Fokus, fokus, fokus!
  5. Avsluta varje arbetsdag med att titta igenom morgondagens planering – håller din planering? Behöver du lägga till/ta bort något? Behöver du förbereda något för att morgondagens actions ska flyta på som önskat?
  6. Börja varje arbetsdag/morgon med att hitta fokus inför arbetsdagen genom att titta igenom din dagsplanering en gång till – har det dykt upp något som gör att din planering inte håller (sjukdom, sjuka barn, möten)… gör om din planering!

Glöm inte heller den viktiga biten att följa upp din vecko- månads- och kvartalsplanering! Vad fungerade bra, vad fungerade mindre bra? Ta tillfället i akt att lära av eventuella misstag och förbättra inför nästkommande vecka!

Lycka till!

 

En ny rutin – ha en Powerdag i månaden

En jättefördel med att jobba hemifrån och vara sin egen boss är att jag själv bestämmer över hur mina dagar ser ut. Jag kallar det frihet och jag värderar det väldig högt! Det krävs dock väldigt mycket disciplin bör jag tillägga.

Inspirerad av Dorro Tidscoachen så har jag bestämt mig för att jag ska ha en Powerdag i månaden. En dag i månaden som jag bara lägger på mig själv… och det bästa av allt… jag gör det under arbetstid.

En Powerdag för mig innebär att jag ska göra sådant som får mig att må riktigt bra och som ger mig massor av energi. Jag ska yoga, träffa vänner, äta superbra mat, dricka gröna smoothies, gå på massage eller vad det nu kan vara som jag hittar på. Det finns bara en riktlinje… dagen ska gå i hälsans tecken! Väldigt viktigt för mig att jag inte lägger mig i sängen, äter godis och tittar på Netflix. Efter en sådan dag mår jag inte alls bra!

Så idag, fredag, ska jag sätt mig ner och planera in en Powerdag i månaden för tre månader framåt. Jag planerar och sätter mål kvartalsvis så det passar alldeles utmärkt att lägga till lite ”Powerplanering” i detta också!

Hitta rätt fokus igen…

Mina vänner… kommer ni ihåg att jag i början av januari skrev att denna månads utmaning för mig kommer att vara att hålla fokus? Om inte så kan du läsa det inlägget här, ”Månadens utmaning-januari”.

Och vet ni vad som har hänt… jag inser att jag har tappat fokus! Eller egentligen har jag inte tappat det, jag vet fortfarande vad mitt fokus är i januari (att ta mig närmare min dröm om att ha ett eget företag), men jag har satt upp saker på min att göra-lista som inte tar mig fram mot mitt mål. Vilket slöseri med både tid och resurser!

I både december och januari har jag varit väldigt fokuserad på att jag ska rensa, jag har ju till och med startat en rensningsutmaning för mig själv ”Declutter Challenge 2018”. Förstå mig rätt, jag vill verkligen rensa och jag behöver verkligen rensa, men jag behöver och vill det inte mer än jag behöver och vill starta ett eget företag.

För att komma på bana igen har jag därför beslutat att jag ska avsluta min Declutter Challenge i den form jag har den nu. Jag kommer fortsätta rensa, och jag kommer säkert skriva om det igen, men jag kommer inte prioritera det som en del av min arbetsdag. Det är ju inte en rensningsblogg jag har!

Att ha kommit till denna insikt känns jätteskönt! Jag kan nu lägga mitt fulla fokus på Mental Träning och allt som har med det att göra… det är där min passion ligger! Det är däri mitt framtida företag finns!

Declutter Challenge-hallen

Ny vecka, nytt rensningsområde!

Hallen är ett av de viktigaste områdena att ha ordning på tycker jag. Det är ju hallen som man möts av allra först när man kommer hem. För att det ska kunna vara ordning och reda i hallen så gäller det att man inte har för mycket saker och att de saker man väljer att ha kvar har sin plats. I vår familj är vi 5 personer, varav 3 barn, så även om vi rensar ut så är det mycket saker som behöver förvaras här.

I och med att jag tycker att hallen är så viktig så har vi faktiskt hyfsad bra ordning där redan idag. Det stora problemet ligger inte i att vi har mycket saker, även om en utrensning kommer göra det ännu bättre, utan problemet ligger i att barnen och min make inte hänger/ställer sina saker där de ska vara… det är den bistra sanningen! Jag är också fullt medveten om att jag inte kan ändra på andras beteenden om de inte är med på noterna.

Fokus i hallen kommer i alla fall vara följande:

  1. rensa ut
  2. gör det lätt att säsongsanpassa
  3. komplettera/ändra på rutiner/saker som inte fungerar idag
  4. var sak på sin plats

  Skridskorna måste få ett bättre hem än under trappan!

Jag ser verkligen fram emot att mötas av ännu bättre ordning när jag kommer hem om dagarna! Nu kör vi!