Hitta glädjen i din träning

 

När jag var barn och yngre tonåring så älskade jag att springa. Jag hade förmånen att växa upp i en familj där både mamma och pappa begav sig ut i löpspåret och jag hängde ofta med. Älskade när pappa och jag hade varit ute och sprungit och det var spurt sista biten hem!

Löpningen har alltid funnits hos mig, men under de senaste åren har de fått ge vika för styrketräning och yoga… som jag också älskar. Jag älskar typ all träning!

Nu börjar dock suget till löpning bli så stort så jag inte kan stå emot längre. Jag sprang ju mitt första ocr-lopp (hinderlopp) i september och det var verkligen en av de roligaste sakerna jag gjort faktiskt. Jag kände direkt att jag ville ha mer… och i helgen är det dags igen! Denna gång är det lite mer på ”skoj”… vi ska nämligen springa ”Run for your Lives” i Örebro. Vi ska bli jagade av 400 zombies!! Jag är skiträdd!

Jag har på fullaste allvar tidigare sagt att jag aldrig kommer springa ett ”zombielopp”, det är för läskigt, men i ett svagt ögonblick när jag var hög på endorfiner från Acrtionrun så anmälde jag mig… VARFÖR??!! Min strategi inför loppet är att inte tänka på det alls! Jag är i total förnekelse!

En positiv sak med detta lopp är i alla fall att mina känslor kommer arbeta på högvarv och det gillar jag. Jag vill känna mer här i livet. Spänning, glädje, nervositet, förhoppning, kärlek. och så rädsla då… så länge som det är ”planerad” rädsla i alla fall!

I vår står ju även Tough Viking på schemat, mitt stora träningsmål, men jag känner att jag vill planera i fler lopp. Gärna ocr-lopp i första hand, men också ett par vanliga lopp. Jag tror att jag har lyckats övertala min man till att springa Midnattsloppet med mig och kanske min träningskompis hänger med på Tjurruset nästa år, men jag vill ha fler inplanerade lopp.

I veckan ska jag sätta mig ner och göra en plan för hela det kommande året. Det ska bli jättekul!

Jag väljer att göra på detta sätt då jag har sagt åt mig själva att lyssna på min kropp och mitt sinne och vad det är jag dras till och vill göra. Just nu är det mer spring jag vill ha och då är det det jag ska se till att ge mig själv. Jag låter glädjen guida mig!

2018 kommer bli ett löpår för mig känns det som :-)!

 

En helt vanlig helg…

 

Jag jobbar just nu hårt för att hitta en balans mellan familj, träning, återhämtning och arbetsliv. Det är inte lätt och jag vet att jag inte är ensam om att ha detta problem. Denna helg har jag i alla fall äntligen fått lite riktigt återhämtning. Igår lördag tog jag det lugnt i stort sett hela dagen. Var iväg tidigt på morgonen och tittade på dottern när hon hade fotbollscup, gick en promenad, tränade sprintintervaller och åkte med yngste sonen på simskola. Någonstans där mitt på dagen tog jag mig en powernap och det var såååå skönt.

Idag har barnen inga aktiviteter på schemat och då passade jag faktiskt på att ta sovmorgon. Det är verkligen inte ofta jag gör det, men det behövdes. Gick upp vid 7:30 och nu känner jag mig redo att få en massa saker gjorda.

Det är söndag och jag ska fortsätta att rensa ut prylar och kläder här hemma. Jag ska också, lite motsägelsefullt kanske, åka iväg och shoppa lite nya kläder. Det känns sådär när man gör sig yttersta för att minimera och förenkla att man måste åka och handla nya saker, men det är verkligen saker jag behöver.
Jag har ju tidigare nämnt att jag nästan inte har några kläder som jag tycker om och nu när jag rensar ut så blir det verkligen svart på vitt. Jag har börjat med att rensa ut det som är trasigt och som jag inte använder. Kvar i min garderob har jag sparat sådant som jag använder men som inte passar perfekt och även kläder som är slitna men som sitter perfekt och som jag älskar. Jag kan inte slänga ut allt det också för då har jag absolut inget kvar att sätta på mig. Dock kommer jag göra mig av med detta allt eftersom, men då måste jag också sakta med säkert fylla på med saker som verkligen passar, som jag älskar och som är lätta att kombinera ihop. Jag tänker kvalitet före kvantitet!

Idag står det i alla fall ny jacka och nya skor på inköpslistan då jag helt enkelt inte har något av detta och det börjar bli kallt.

Avslutningsvis står det även träning, storhandling och veckoplanering på schemat idag… men det får jag ta lite senare. Allting har sin tid!

Rensandet fortsätter och jag jobbar på mina ovanor

 

Rensandet här hemma fortsätter, om än i snigelfart.
I helgen var det dags för byrån i hallen att få sig en genomgång. Jisses, vad mycket skräp det låg i dessa lådor! Det är dock en enorm befrielse som infinner sig när allt skräp är bortplockat och det är ordning och reda i byrån igen.

Känslan av att det är svårt att rensa bort fullt fungerande saker är fortfarande överhängande och jag har det väldigt svårt att stå emot impulsen att lägga tillbaka allt ”som kan vara bra att ha”. Nej, denna gång ska det minimeras. Hur många par vantar behöver barnen ha egentligen??

Nästa gång ska det rensas i hallgarderoben. Jag tänker att jag tar det när andan faller in och tid finns. Det får vara så just nu när jag har svårt att prioritera nya projekt.

En annan sak som jag jobbar på här hemma är att verkligen lägga tillbaka mina kläder i garderoben igen och inte hänga dem på stolen som står i kontoret… som jag brukar göra. Det tar tid att bryta en ovana och än så länge är jag inte i närheten av att ha automatiserat detta beteende. Det känns dock väldigt viktigt att jag gör det om jag inte ska hamna i att ha en överfull garderob full med kläder som jag inte tycker om igen. Denna gång satsar jag inte bara på att rensa utan även på att ändra just de beteenden som gör att saker samlas på hög här hemma. Det är ju där roten till problemet egentligen ligger!

Summa summarum så går  det verkligen i snigelfart och det gillar jag egentligen inte alls, men jag förstår att det är det enda sättet att få det gjort överhuvudtaget. Det är väl lite som med träning… den bästa träningen är den som blir av… den bästa utrensningen är den som blir av!!

 

Mental träning i vardagen – hur kommer jag igång?

Det är så roligt att ha kommit igång med utbildningen till Mental Tränare! Jag har hamnat helt rätt känner jag!

Just nu kretsar utbildningen mycket kring vad Mental Träning kan göra för livskvalitén. Människan behöver ständig utveckling för att må bra men tyvärr så är det ofta så att vi fastnar i livet på grund av olika orsaker. Det kan bero på att man har för dåligt självförtroende och inte vågar pröva nya saker, eller att man prioriterar fel så att man helt enkelt inte hinner med det man helst av allt skulle vilja göra. Jag satt själv fast länge utan att jag visste om det och tillslut så mådde jag så dåligt att jag bara var tvungen att göra något åt det…  och det gjorde jag tack och lov!

Mental träning har länge använts inom idrotten och idag är det väldigt ovanligt att elitidrottare inte använder sig av den typen av träning.
Jag tror också att vi kan ha stor nytta av mental träning i vår vardag. Det är ju vardagen som är den största delen av livet, det är den som avgör vår livskvalité!

Målet med den mental träningen är att vi ska fungera bättre och må bättre. Inom idrotten kan det betyda att vi ska kunna hoppa högre eller springa snabbare, men vad betyder det för oss i vardagen? Det är så klart individuellt vilka områden i livet som vi behöver och vill förändra och det är här man måste börja. Man måste bestämma sig för vilka områden det är man ska jobba med.

De 3 viktigaste livsområdena för mig är

  1. hälsan – känna mig frisk och stark samt vara glad och ha energi
  2. familjen – mina barn, min man, mina föräldrar och syskon samt mina vänner
  3. arbetslivet – göra någonting meningsfullt som jag brinner för

Hälsan är a och o för mig. Om jag inte har en bra hälsa så orkar jag ingenting på grund av sjukdom eller låg energi. Hälsan är superviktigt! Jag har redan kommit en lång bit inom det området känner jag. Jag tränar och känner mig stark, jag rör mycket på mig och jag äter bra. Bra hälsa för mig innebär dock att jag mår bra både fysiskt och psykiskt och för att jag ska må bra psykiskt så är det väldigt viktigt att jag trivs med mitt jobb. Här ligger mitt huvudfokus just nu, på livsområde nr 3.

Hur ser det ut för dig i ditt liv? Sätt dig ner och fundera över vilka 3 livsområden som är viktigast för dig just nu. Skulle du kunna använda dig av mental träning för att komma igång med den förändring som du behöver göra för att fungera bättre och må bättre?

Jag kommer framöver att komma med tips på hur du kan ta hjälp av mental träning för att fungera och må bättre i din vardag och utvecklas inom de livsområden som du har valt att arbeta med.

Lycka till!

 

Rensa i kalendern – skapa tid åt det du älskar

När jag började rensa ur min garderob i förrgår så slog det mig att det var mycket mer mentalt jobbigt än vad jag hade trott att det skulle vara. Jag insåg också snabbt att det kommer ta lång tid att gå igenom ett helt hus och rensa ut. Det fick mig att fundera på om jag verkligen har tid för detta eller om jag faktiskt måste börja rensa även i min kalender.

Jag är duktig på att prioritera och prioritera bort men ibland hamnar jag i ett läge där i stort sett allt jag gör är saker jag vill göra och alltså inte vill prioritera bort någonting. Så är det lite nu.

Saker jag prioriterar just nu är:

  • min träning – jag funkar inte om jag inte tränar
  • bloggen – jag älskar att skriva och drömmer om ett eget coachingföretag i framtiden så detta vill jag verkligen prioritera. Bloggen är ett sätt för mig att utmana mig själv och den har gett mig så mycket!
  • utbildning – jag studerar till Mental Tränare på Skandinaviska Ledarhögskolan. Det är så himla roligt och intressant!
  • Mitt dagjobb – jag har ett vanligt dagjobb också och det måste jag ju prioritera så länge som jag jobbar där. Detta tar många timmar av min dag och av olika anledningar så har jag redan tagit beslutet om att gå ner i arbetstid. Det handlar mest om att få det att fungera i familjen men också om att jag vill skapa mer tid till mina intressen och mina planer för framtiden. Det kommer kännas i plånboken men det ger så mycket mer livskvalitet ändå, inte bara för mig utan för hela min familj.
  • barnen och allt som har med dem att göra – mina barn är alltid prioriterade! De är mitt allt!

Jag värdesätter min tid väldigt högt och den senaste tiden så har jag faktiskt redan börjat rensa i min kalender. Jag har:

  • tagit beslut om att gå ner i arbetstid
  • valt att lämna min roll som fotbollstränare (det var ett väldigt svårt beslut att ta)
  • hoppat av uppdrag som att vara skolrådsrepresentant mm
  • klivit ur samhällighetsföreningens styrelse (där jag sist satt som ordförande)
  • börjat se förbi hur stökigt det är här hemma, jag vill ha rent och fräscht men jag vill inte lägga flera timmar om dagen på städning

Jag tror att om jag går ner i arbetstid så är tiden inte längre ett problem. Skulle den ändå vara det så är det träningen jag måste prioritera om. Jag kommer inte prioritera ner den, den ligger alltid högt upp på min prioriteringslista (har man varit sjuk i cancer så vet man hur viktig hälsan är), men jag kan gå ner i mängden träning ett tag. Just nu tränar jag 5 gånger i veckan och det är ganska mycket och svårt att få till.

Min utrensning kommer nog gå i snigelfart så här i början, men efter årsskiftet så har jag mer tid till mitt förfogande. Det ser jag fram emot!

Hur prioriterar ni er tid? Har ni gjort några uppoffringar för att kunna prioritera sådant ni vill ha mer av i ert liv?

Min resa mot enkelhet och minimalism är påbörjad



Boktips!

Igår tog jag mina första stapplande steg mot minimalismen. Då jag är gift med en icke minimalism (läs mer om det här) så vet jag att jag inte kommer att lyckas fullt ut, inte just nu i alla fall, men det gör inget. Jag är villig att kompromissa vad gäller vårt hus, våra gemensamma saker och självklart min mans saker.

Som stöd i denna process använder jag mig bland annat av boken ”Prylbanta” skriven av Elisabeth Byström och Johan Ernfors. De driver också bloggen ”Minimalisterna”.
I boken finns det ett kapitel som handlar just om att leva ihop med en icke minimalist och hur man går till väga när man inte längre kan stå emot sin längtan efter att minimera. Ett av tipsen var att helt enkelt börja med att rensa ut bland sina egna saker och på så sätt föregå med ett gott exempel och visa på alla fördelar med att leva enklare. Så jag tänkte att jag börjar med det! Har jag tur så ser min man fördelarna i detta och hakar på längs vägen.

Jag valde att börja med min garderob. Varför? För det första så är det oftast väldigt stökigt i min garderob. För det andra äger jag nästan inga kläder som jag verkligen tycker om och som passar mig. Jag har svårt att hitta kläder som passar mig, har inte hittat ”min” stil, och tycker inte att det är roligt med kläder överhuvudtaget faktiskt. Däremot har jag länge känt att jag skulle vilja ha en garderob som jag älskar, med kläder som jag gillar och som passar mig. Jag vill hitta min stil (något som jag faktiskt tror är viktigt när man ska vara sig själv) och jag vill ha en fungerande basgarderob. Jag lockas väldigt mycket av konceptet ”Capsule Wardrobe” och mitt mål är att jag ska ha en fungerande sådan.

I alla fall så satte jag igång och rensade min garderob igår. Det blev ett par kassar.

Jag insåg ganska snabbt att detta projekt kommer att ta tid. Jag insåg också att om jag verkligen skulle rensa ut allt som inte passar mig och som jag inte tycker om så har jag nästan inga kläder kvar. Vad händer då? Jo, då måste jag ju köpa nya kläder och hur går det ihop med minimalismen egentligen?

En annan sak som slog mig var också att det var väldigt svårt att ta beslut om ifall jag skulle göra mig av med ett klädesplagg eller inte. Speciellt om det var kläder som jag tycker är snygga på galgen, men som alltså inte är snygga på mig. Det är som att jag inbillar mig att de kommer bli snygga på mig någon gång i framtiden… men det blir de aldrig.


Slutresultat efter en första utrensning… detta kommer ta tid.

Jag kommer att behöva rensa min garderob i omgångar för detta är inte bara en utrensningsprocess utan också en mental process där jag sakta men säkert måste ändra mitt sätt att tänka på saker, konsumering och hur jag vill forma min omgivning i framtiden.

Det är jättespännande och känns helt rätt för mig!  Men lätt kommer det inte att bli!

Har du också gjort en minimalistisk resa? Har du några tips på hur jag kan gå till väga?
Om du har några bra bloggtips kring ämnet så skulle jag uppskatta dem också.
Dela gärna med dig i en kommentar.

Jag tänker bli bättre på att sätta punkt

 

Igår kväll var jag på barnens skola och städade, de går på ett föräldrakooperativt. För att göra det lite mer spännande så passade jag på att lyssna på Sunshinepodden #82 med Mia Törnblom. Där tog hon upp en sak som verkligen fastnade hos mig.

Vi måste bli bättre på att sätta punkt! Med det menar hon att om vi t ex träffar en väninna som precis har sprungit ett maraton så ska vi inte tänka att ”kul för henne… hon har mycket bättre kondis än jag” eller om någon har fått ett nytt spännande jobb så ska vi inte tänka/säga ”Grattis, det förtjänar du… hon är mycket bättre än jag, jag kommer aldrig få ett spännande jobb.”

Nej, istället ska vi sätta punkt och bara tänka/säga ”Kul för henne(punkt)” eller ”Grattis, det förtjänar du(punkt)”!

Vi är så himla bra på att klanka ner på oss själva och jämföra oss med alla på olika plan hela tiden. Speciellt nu med alla sociala medier. Det här var något som jag verkligen tog till mig och kommer börja arbeta med från och med idag!

Vägen till målet är inte spikrak… den saken är säker

Jag har lyckats bocka av 2 stycken viktiga deadlines denna helg trots allt oplanerat som helgen har bjudit på. Alltid när jag har betat av stora saker, som att ett mål är nått eller en deadline har hållits, så blir jag så otroligt lättad. Det är en skön känsla och den fyller mig med energi. Ibland kan jag dock behöva gå omkring och bara vara lättad ganska länge, upp till en månad ungefär, innan jag orkar ta upp nästa projekt. Så är det inte nu utan  jag är redo att fortsätta mot mina mål på en gång.

Undrar ni hur det har gått med storebrors armbåge? Efter 24h på akuten så fick han beskedet att armbågen har låst sig på grund av att en benbit i armen har lossnat och kilat sig fast i armbågsleden. Remiss är skickad till specialist och nu får vi vänta i 1-2 veckor innan några ytterligare åtgärder kan tas. Under tiden blir det till att knapra smärtstillande och använda en mitella.

Man vet aldrig hur vägen mot målet kommer att se ut, det enda man kan vara 100% säker på är att vägen dit inte kommer vara spikrak!  Ibland kommer saker emellan och man är tvungen att byta fokus tillfälligt. Det sammanfattar min helg ganska bra… även om den inte är slut än.

Det blir inte alltid som man tänkt sig

 En suddig mobilbild som togs för 2 år sedan… armbågen är inte snygg.

Min intention med helgen går sådär. Det har inte blivit mycket till återhämtning än så länge.

Igår eftermiddag ringde nämligen äldsta sonen från skolan. När han var 7-8 år ramlade han ner från en klätterställning och bröt vänster armbåge. Han har haft problem med den sedan dess och läkarna har sagt att han så småningom kommer ha stora rörelseproblem och konstant smärta i armen… inte kul!
Igår hade hans arm i alla fall helt plötsligt utan förvarning låst sig i ett 90-gradigt läge mitt under en lektion. Han kan alltså inte röra på armbågsleden alls just nu plus att det gör ont. Så i natt har jag varit väldigt orolig över hur det ska gå för honom. Än så länge vet vi inget mer än att han ska göra en ct-röntgen.

Som lite grädde på moset så har också yngste sonen gått och fått öroninflammation med allt vad det innebär av smärta, feber och vakennatt… det går bra nu!

Så medan äldsta sonen och pappa är på Astrid Lindgrens barnsjukhus så ska jag och lilleman försöka ta oss till närakuten.

Hoppas din helg har börjat bättre!

 

Varför inte sätta en intention med din helg?

Veckorna flyger fram och nu är det fredag igen. De allra flesta av oss brukar se fram emot lite ledigt och en särskild känsla brukar gå att känna av på arbetsplatsen och på nästan alla människor jag möter.  Det är härligt med helg!

Jag har dock ett tips som kan göra helgen ännu härligare. Pröva att sätta en intention med din helg. Att ha en intention är detsamma som att ge helgen ett syfte. Kanske behöver din helg fyllas med möten med energifulla människor? Kanske du behöver komma ikapp med vardagssysslor eller jobb? Kanske du behöver nya upplevelser?

Jag slår också ett slag för att du ska sammanfatta din intention i ett enda ord, det blir så mycket tydligare då.

Min intention med denna helg är återhämtning. Mitt vardag är väldigt stressig just nu och lite sömnbrist både i går natt och i natt (yngsta sonen är sjuk) har gjort att jag känner mig helt utpumpad och har världens huvudvärk. Det är dags att lyssna på kroppen och ge den vad den vill ha och behöver.

För den sakens skull så betyder det inte att jag ska ligga på soffan hela helgen, inte alls, men jag ska se till att dra ner på tempot och… ja, återhämta mig.

Så vad vill du ge din helg för syfte? Dela gärna med dig i en kommentar.